
Cyberrisker
Riskbeskrivning | Hantering/möjlighet |
IT-attack | |
Externt angrepp som gör IT-tjänster otillgängliga såsom överbelastningsattack mot nätverk eller virusangrepp på centrala system till exempel i syfte att skada företagets varumärke eller i utpressningssyfte. |
Risken hanteras genom installerade brandväggar, antivirustjänster, spam- och webfilter vilket försvårar attacker. Vidare genomförs sårbarhetstester och kontinuerligt förbättringsarbete för att öka säkerheten. Vi har implementerat skydd mot överbelastningsattacker på nätverksnivå, i brandväggar och med riskbaserad spridning av tjänster mellan molntjänster och lokalt driftade tjänster. Vi jobbar med att förbättra säkerhetsmedvetandet i organisationen genom utbildning. Vi genomför även årliga kontinuitetstester inklusive återstart och återläsning av data. |
Driftstörning | |
En eller flera kritiska IT-tjänster blir otillgängliga på grund av felaktighet i, eller hanteringen av, mjuk- eller hårdvara. |
Vi har förstärkt IT-organisationen och jobbar med att förbättra vår ändringshantering samt styrning av systemleverantörer. Vi genomför årliga riskanalyser och utvärderar risker och prioritering av åtgärder. Det finns redundans på kritiska IT-tjänster och vi genomför regelbundna tester av vår infrastruktur. |
Informationsläckage | |
Extern part kommer åt känslig information i syfte att skada varumärke, kunder, samarbetspartner eller medarbetare. | Vi har tekniskt skydd av känsliga informationstillgångar i flera lager. Implementerade accesskontroller finns på både person och utrustning kombinerat med multifaktorautentisering. Alla accesser tilldelas behovs- och riskbaserat. System som innehåller känslig information prioriteras och risker utvärderas och med aktiviteter kopplade för att hantera riskerna. Vi jobbar också med att förbättra säkerhetsmedvetandet i organisationen genom utbildning och information om informationssäkerhet och våra policys för IT, informationssäkerhet samt hantering av personuppgifter. |
Beroende av externa parter | |
Allt fler IT-tjänster levereras av externa parter och ofta via molntjänster. Detta gör att bolaget får ett större beroende av externa parters säkerhetsarbete, kompetens och tekniska skydd. |
Med en ny IT-organisation på plats jobbar vi med att förstärka vår uppföljning av leverantörer och kontrakt. Alla större förändringar i vår IT-miljö föregås av en riskanalys. Vi har också med tekniska skydd förbättrat identifiering och kontroll vid externa parters access till intern driftmiljö. |
Vill du veta mer?