utblick

Fem heta trender inom foodtech

Atrium Ljungberg har inlett ett långsiktigt och visionärt samarbete med Sweden Foodtech. Målet att Söderhallarna vid Medborgarplatsen i Stockholm ska bli en världsledande hubb för matinnovation. Sweden Foodtech flyttar om några dagar in på entréplanet i Söderhallarna, där det bland annat planeras en pop up-yta där allmänheten kan upptäcka, uppleva och smaka på framtidens mat. 

Vi har träffat Johan Jörgensen, Sweden Foodtechs grundare, för att höra mer om de senaste trenderna inom foodtech.

 

Urban farming

Det dyker hela tiden upp nya sätt att producera mat i städerna, vilket också är nödvändigt på grund av den snabba urbaniseringen och den pågående matkrisen i världen. I ett parkeringsgarage i stadsdelen Liljeholmen i Stockholm har ICA och foodtech-företaget Urban Oasis startat ett samarbete kring resurseffektiv stadsodling av grönsaker. Vi kommer även se cellodling av kött i stora tankar och liknande.

Plantbaserat

Med hjälp av ny teknik kommer vi att äta ännu mer plantbaserat. Ett exempel är ”impossible burgers” – burgare som ser ut och smakar som kött och även kan blöda, fast det är grönsaker. Framställandet kräver mindre fysisk yta, använder mindre vatten och ger lägre utsläpp av växthusgaser. Vi kommer att producera på helt nya sätt och uppleva nya smaker. För att överleva behöver vi äta ännu mer veganskt.

Robotisering

Hur många gånger har du inte stått på ett café och väntat på din beställda kaffe? Idag finns det baristarobotar som kan göra uppemot 120 koppar kaffe i timmen. Det kommer också robotar som kan härma mästerkockar och skapa fantastiska måltider. Det innebär inte att kockens roll som rockstjärna är över, snarare frigör det tid som gör att kocken kan utveckla nya rätter och smakupplevelser. Det här är en jätteviktig utveckling då det är få som vill jobba inom matsektorn.

Service

Det har alltid varit viktigt för människor att träffas för att äta eller ta ett glas. Och trenden att vi oftare äter ute blir allt starkare. Vi ser ett skifte från att ha fokuserat på att laga maten själva till att köpa hem färdiglagat. Tillväxten inom matsektorn just nu är uteslutande inom service, där digitala tjänster underlättar vardagen för människor, verksamheter och medarbetare.

Avfallsreducering

Genom att få full kontroll på all data som finns kring hela matkedjan, från att produkter framställs, transporteras, konsumeras och slängs, kan vi möjliggöra en smartare hantering och därmed minska både kostnader, svinn och utsläpp.