Vad har Meatpacking District och King's Cross gemensamt med Slakthusområdet?

Vad har Meatpacking District och King's Cross gemensamt med Slakthusområdet?

Det finns många internationella exempel på hur gamla industrimiljöer transformerats till attraktiva platser med fokus på mat och kultur som samtidigt attraherat kreativa näringar och snabbväxande techbolag. Områden som tidigare varit otillgängliga för allmänheten men som öppnat upp och blivit levande under dygnets alla timmar. 

När Stockholms stad och Atrium Ljungberg tecknade avtal kring utvecklingen av Slakthusområdet i Stockholm drogs paralleller till både Londons King's Cross och New Yorks Meatpacking District. Men vad finns det för likheter mellan dessa utvecklingsområden? Och har Slakthusområdet potential att bli en stark destination i paritet med världsstädernas populära stadsdelar? Vi börjar med en historisk tillbakablick!

Från underutnyttjad industrimark till levande blandstad 

King's Cross är en av de största och mest spännande ombyggnaderna i London i modern tid. På ett 67 hektar stort område med en rik historia och unik miljö förvandlades en tidigare underutnyttjad industriell ödemark till en ny stadsdel med boende, affärer, kontor, gallerier, barer, restauranger, skolor och ett universitet. Dess läge där väg, flod och järnväg möts har format platsens historia. Idag kan man se spår av det historiska King’s Cross i de gamla tegelbyggnaderna och gatornas utformning.

Fastighetsutvecklaren Argent har sedan projektets start haft som strategi att utveckla platsen med ett stort fokus på kultur, mat, event som marknader och festivaler, barer och caféer. Lokaler för musik och konsert, biografer, gallerier och teatrar har alla sin givna plats här. 

En stadsdel som attraherar internationella företag

Programmeringen av platsen är både fantasifull och oväntad. Genom att locka en strid ström av besökare till platsen stärker det kulturella innehållet även andra verksamheter som etablerat sig i King’s Cross. På så vis har man lyckats göra en positioneringsförflyttning av området och attraherat starka verksamheter såsom Google, Facebook, Universal och Louis Vuitton.

Modeikoner satte Meatpacking District på kartan

Meatpacking District är ett levande 24-timmarskvarter på västra Manhattan. Namnet kommer från tiden då området var New Yorks mittpunkt för köttindustrin. Under andra halvan av 1900-talet var området rätt nedgånget, med stora problem med droghandel och prostitution. Detta ändrades i slutet av 90-talet när bland annat modeikonen Diane von Furstenberg flyttade sin verksamhet till Meatpacking District.Snabbt följde andra starka varumärken som Hermès och Stella McCartney efter. Idag är kvarteren fyllda med välbesökta restauranger, klubbar och barer. Konstmuseet Whitney och parken High Line bidrar också till att dra besökare till området. 

Chelsea Market har sex miljoner besökare varje år

Chelsea Market i Meatpacking District är en av New Yorks främsta besöksdestinationer. Företaget Jamestown förvärvade fastigheten 2003 och har utvecklat byggnaden till en pulserande matmarknad med 500 000 besökare i månaden. Högre upp i byggnaden finns kontor för företag inom tech och kreativa näringar. Innehållet har gjort fastigheten och området extremt attraktiv. Så pass attraktivt att Google, som redan innan var hyresgäst, köpte hela Chelsea Market i mars 2018.

Vad har gjort stadsdelarna så otroligt attraktiva?

Så vad finns det för gemensamma drag hos King's Cross och Meatpacking District? Vad är det som har gjort dessa platser till såväl åtråvärda besöksmål som högintressanta platser för några av världens största varumärken? 

  • Innerstadsläge 

Både King's Cross och Meatpacking District har attraktiva geografiska lägen i London respektive New York. Det är enkelt att resa hit med kollektivtrafik, men även lätt att promenera eller cykla från städernas mer centrala delar.

  • Ikoniska industrihistoriska byggnader

Vi människor gillar platser med en tydlig karaktär. Här har gamla byggnader fått nytt liv samtidigt som en stor del av industrikänslan har bevarats.  

  • Kultur och mat som besöksmagneter

Klubbar, restauranger, barer och andra mötesplatser har varit viktiga beståndsdelar för att sätta stadsdelarna på kartan och göra dem intressanta att besöka. 

  • Högattraktiva kontor, bostäder och hotell

För att skapa en levande stadsdel krävs en stor mängd arbetsplatser och bostäder som bidrar till att skapa rörelse under dygnets alla timmar. 

Gemensamma nämnare med Slakthusområdet

När omvandlingen av Slakthusområdet nu intensifieras finns en tydlig ambition att utveckla stadsdelen till Stockholms nya mötesplats för mat, kultur och upplevelser, och samtidigt utveckla Slakthusområdet till en motor för hela söderort. 

Redan idag är Slakthusområdet lättillgängligt med kollektivtrafik och om några år öppnar den nya tunnelbanestationen med uppgångar mitt i området. En stor del industrihistoriska byggnader från olika tidsepoker bevaras och utvecklas varsamt för att ge en unik karaktär till stadsbilden. Slakthusområdet är sedan många år tillbaka också en självklar destination för klubbar och konserter, något som nu kompletteras med nya, spännande restauranger, barer och caféer. I Slakthusområdet planeras dessutom tusentals arbetsplatser och bostäder som gör att många kommer röra sig i området varje dag. 

Läs mer om utvecklingen av Slakthusområdet