Visual Arts huvudkontor i Hagastaden – rymmer filmstudio och showroom

Visual Arts huvudkontor i Hagastaden – rymmer filmstudio och showroom

Från svensk startup till multinationellt miljonbolag. Idag har Visual Art fler än 250 kunder i 39 länder och resan har sedan starten 1997 gått spikrakt uppåt. Men trots den globala expansionen har Visual Art valt att behålla sitt huvudkontor i Hagastaden, Stockholm. Varför? Läs intervjun med ett av Sveriges absolut hetaste bolag som siktar på en börsnotering under 2024.

När Visual Art startade som en produktionsbyrå 1997 var de först i Sverige med 3D-produktion. Sedan dess har de bland annat digitaliserat McDonalds menytavlor, implementerat ICAs egna reklamnätverk i butik och hjälper bland annat Lego med att producera innehåll anpassat för skärmar i fysisk miljö. Idag har de över 250 kunder, är världsledande inom området digital signage, och erbjuder en helhetslösning kring digitala kommunikationsytor för kunder globalt.

“Idag har vi bland annat en säljavdelning, tech-avdelning, designstudio, inköps- och installationsavdelning samt vår supportavdelning på plats på huvudkontoret. I Stockholm är vi drygt 80 anställda, och får ofta besök av kollegor från andra länder vilket ställer krav på flexibla arbetsytor.”

Monika Lindquist, Chief Marketing Officer på Visual Art 

“Från sunkigt getto till vibrerande community”

Sedan starten har Visual Art valt att ha sitt kontor i Hagastaden. Då: en helt okänd del av Stockholm som var billig för ett nystartat bolag. Idag: en bubblande stadsdel som lockar världens främsta företag inom tech och life science.

visual-art-kontor-2.jpg

“Hagastaden har under våra 25 år gått från att vara ett sunkigt getto till ett vibrerande community. Det har blivit en stadsdel med mycket liv och rörelse och många olika typer av företag. Var man än går så möter man olika typer av människor som pratar olika språk vilket ger en internationell storstadskänsla.”

Monika Lindquist, Chief Marketing Officer på Visual Art

Det måste vara enkelt för medarbetarna att jobba

Efter många år i det så kallade PV-palatset i Hagastaden var det 2022 dags för Visual Art att hitta ett större kontor. Valet föll på Hagastaden – igen. Den största anledningen, förklarar Monika, är platsens läge och kommunikationer. Det är enkelt för medarbetarna att ta sig till kontoret med hjälp av kollektivtrafik, bil (både E4:an och E18:an passerar) och cykel. Samtidigt ligger stadsdelen på ett praktiskt avstånd från både Arlanda och Bromma flygplats, något som är viktigt för ett globalt företag i expansion.

visual-art-kontor-3.jpg

“Vi funderade ett tag på att flytta huvudkontoret till Stockholm city, men insåg att vi inte söker någonting nytt. Vi trivs verkligen i Hagastaden!”

Monika Lindquist, Chief Marketing Officer på Visual Art

Med plats för showroom och filmstudio

Förutom tillgängligheten löd kravlistan för det nya kontoret: större ytor med plats för vilorum, lounge, och terrass för att enklare kunna skapa kulturstärkande aktiviteter. Att få plats med filmstudio, designstudio och showroom var också självklarheter. 

visual-art-kontor-4.jpg

Atrium Ljungberg är en trogen samarbetspartner sedan 1997

Under alla år som Visual Art har funnits så har de hyrt sitt kontor från Atrium Ljungberg. Monika beskriver samarbetet som ett ömsesidigt partnerskap snarare än en hyresgäst-fastighetsägar-relation där Atrium Ljungberg alltid varit lyhörda och tillmötesgående inför deras behov. Dessutom gillar hon företagets fokus på att bygga ett starkt community, något hon tror kommer bli ännu mer attraktivt och viktigt i framtiden:

“Det kommer inte längre handla om att bara konkurrera med hyran – utan om att skapa en plats där människor faktiskt vill vara. Vi har verkligen fått vara med på resan och se en stadsdel växa fram här i Hagastaden vilket är väldigt inspirerande.”

Vill du läsa mer om nya Hagastaden och vad som är på gång? Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev.

Du kan även ladda ner vår broschyr för att få en helhetsbild av utvecklingen i området och Atrium Ljungbergs bestånd och framtida projekt.