
"Generation Z vill bevara det mänskliga i våra liv"
Hej Roberta Katz, antropolog och forskare vid Stanford University i Kalifornien och författare till boken Gen Z, Explained: The Art of Living in a Digital Age. Du har beskrivit generation Z bland annat som ”självständiga personer som bryr sig djupt om andra, strävar efter en mångsidig gemenskap, och som är mycket samarbetsvilliga”. Vad utmärker dem på arbetsplatsen?
– De har ofta lite olika syn på om hur man får jobbet gjort. För äldre personer som är vana vid att göra saker på ett visst sätt kan det vara störande, men det är värt att lyssna på dessa yngre personer för att höra vad de tänker. Ibland kommer deras idéer att vara mycket hjälpsamma, till exempel för att skapa processeffektivitet eller ge insikt i ett nytt marknadssegment. Och även när deras idéer inte kommer att antas, kan diskussionen om varför så är fallet ge möjligheter till bättre förståelse och sammanhållning mellan generationerna.
Vad behöver arbetsgivare göra för att attrahera yngre medarbetare och motivera lojalitet?
– Yngre medarbetares direkthet kan ibland missförstås som oförskämdhet. De förväntar sig ärlighet och direkt respons, och om de uppfattar att arbetsgivare inte är fullständigt öppna och ärliga kommer de att vara mycket mindre benägna att ansluta sig till, eller stanna kvar på, ett företag. Dessutom tycker yngre medarbetare om att vara en del av ett team och ha ett meningsfullt syfte. Om en arbetsgivare trovärdigt kan kommunicera de värdefulla bidrag som företaget ger, särskilt om de förbättrar livet för människor, kommer yngre medarbetare lockas till företaget.
När du blickar framåt, vilka drivkrafter, värderingar och prioriteringar tror du kommer att bli allt viktigare för dagens unga kontorsarbetare?
– I USA oroar sig unga för att förlora sina arbeten i framtiden, till exempel på grund av AI och robotik och huruvida det kommer att finnas tillräcklig stabilitet, både personligt och geopolitiskt, för att hitta livslånga partners och uppfostra barn. Som jag och mina medförfattare kommer fram till i vår bok är unga i dag mycket fokuserade på att bevara det mänskliga i våra liv i ljuset av samhällets tumultartade teknologiska och sociala förändring.
Din forskning har visat att denna generation föredrar ”personlig” kommunikation, hur påverkar det arbetslivet?
– Detta överraskade oss, men i efterhand är det logiskt med tanke på hur mycket denna generation värderar det mänskliga i våra liv. För den fysiska arbetsplatsen kan företaget främja meningsfullt teamwork och omtänksam, respektfull interaktion på alla nivåer, inklusive mellan chefer och deras personal. Ju mer engagerade anställda känner sig i företaget, desto mer kommer de att delta, både fysiskt och online.