Dekorativ bild

Digitala kulturupplevelser under Coronakrisen

Coronakrisens framfart har gjort att flera branscher ställts inför stora utmaningar, där kulturscenen är bland de värst drabbade. När deras affärsidé – att människor möts och konsumerar kultur – inte längre går att genomföra på grund av restriktioner och en allmän oro för att bli smittad, har alla kreatörer fått tänka om.

På många håll ställdes kulturupplevelserna snabbt om och blev digitala. Under våren har vi sett allt från den världsomspännande hyllningsgalan ”One World: Together at home” till livesända små spelningar på både Instagram och från folktomma arenor. Det vanligtvis välbesökta Fotografiska genomför nu istället digitala visningar, och arrangerade nyligen även en vernissage utomhus.

”Vi som konsumenter vill stötta våra favoritartister och våra scener så gott vi kan. När vi inte kan köpa biljetter är vi trogna på andra sätt, som att både uppleva och sprida det som erbjuds digitalt”, säger Jon Allesson, affärsutvecklingsansvarig stadsinnovation.

Den digitala spridningen av kultur är i de flesta fall olönsam på kort sikt, men kan istället ses som en möjlighet att nå ut till nya målgrupper som i vanliga fall inte besöker en plats eller ser en artist. Det ser man tydligt hos bland annat Dramaten, Kungliga Operan och Göteborgs konserthus som har haft hundratusentals digitala visningar av deras konserter och föreställningar.

”Jag tror inte att det är någon risk att man förlorar framtida besökare för att man erbjuder något gratis digitalt, snarare tvärtom. Det är en helt annan upplevelse att se något live i en lokal än framför en skärm, så jag tror snarare att det är troligt att många vill återuppleva artister som man nu ser gratis, i vissa fall kanske upptäcker av en slump”, fortsätter Jon Allesson.

”Det blir intressant att se vad som händer när vårt samhälle väl öppnar upp. Det är tydligt att vi som människor känner ett stort behov av att uppleva kultur samtidigt och tillsammans med andra. Våra fysiska platser och arenor fyller en viktig funktion i detta sammanhang.”

Nyligen avslöjades även att det internationella fenomenet United We Stream kommer till Stockholm. Atrium Ljungberg är vid sidan av Stockholms stad och Visit Stockholm samarbetspartner till arrangemanget, som i samband med Sveriges nationaldag 6 juni livesänder en 24-timmarsfestival, på åtta olika platser runt om i Stockholm.

Slakthusområdet är en av de utvalda spelplatserna när den elektroniska festivalen Department sänder live från den pampiga Förbindelsehallen i områdets kulturella hjärta. Syftet är att samla in pengar till venues, tekniska producenter, konstnärer och artister i Stockholm, vars verksamheter drabbats av Coronapandemin. 

Länkar:

https://unitedwestream.se/

https://www.hemmakultur.se/

https://www.operanplay.se/

https://www.dramaten.se/play/

https://www.fotografiska.com/sto/digitala-visningar/

https://www.svtplay.se/genre/scen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Läs mer om hur Atrium Ljungberg hanterar personuppgifter.