Atrium Ljungberg närvarar på Business Arena - Atrium Ljungberg

Atrium Ljungberg närvarar på Business Arena

Den 20-21 september arrangeras Business Arena på Stockholm Waterfront Congress Center. Kom gärna förbi vår monter och diskutera hållbar stadsutveckling.

Business Arena är Nordens ledande mötesplats för beslutsfattare i fastighetsbranschen och samhällsbyggnadssektorn. Förutom att vi har vår egen monter (nr 4114) deltar vi i följande programpunkter under dagarna:

Onsdag 20 september kl. 11.00

Konsten att skapa stad

För att möta morgondagens behov har konsten att skapa stad metodiskt, uthålligt, kreativt och modigt utvecklats. Förlegade och etablerade arbetssätt har lagts på hyllan. Nacka kommun har tillsammans med de byggaktörer som skapar framtidens Nacka testat, lyckats, misslyckats, reviderat och till slut framgångsrikt etablerat en ny större idé – ett nytt ”program” för hur en stad kan utvecklas. Här beskriver fastighetsaktörer, kommunen och kreatörer tillsammans hur det gick till, med en hel del tips och tricks så att du och din organisation också kan nå framgång. ”Konsten att skapa stad” har inspirerat och förvånat kommuner och organisationer både nationellt och internationellt och är banbrytande inom global stadsutveckling.

Moderator: Katarina Fredrika, stadskreatör och ledare Konsten att skapa stad, Nacka kommun

PG Sabel, vd, Stena Fastigheter Stockholm
Nicklas Backfjärd, vd, Kvarnholmen Utveckling AB (JM)
Linus Kjellberg, affärutvecklingschef Atrium Ljungberg
Jon Allesson, affärsutvecklare, Atrium Ljungberg

Amanda Larsson, grundare, Magiska trädgården
Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande, Nacka kommun
Gunilla Glantz, stadsbyggnadsdirektör, Nacka kommun

Onsdag 20 september kl 11.30

Närbutikens revansch och stadsdelscentrumets framtid

Närbutikerna verkar resa sig igen från en tidigare utdömd tillvaro. Tidsbrist, utlämningsställen och bekvämlighet verkar vara några av anledningarna. Vilken funktion fyller närbutikerna i stadsdelscentrumen? Hur planeras närbutiker in i nya stadsdelar? Hur ser framtiden ut för stadsdelscentrumen?

Moderator: Karin Adelsköld, entreprenör, författare, föreläsare
Expertkommentator: Fredrik Kolterjahn, ordförande, NCSC

Magnus Åkesson, regionchef, Citycon
Fredrik Bergström, Analysis & Strategy Director, WSP
Regina Kevius, stadsbyggnads- och exploateringschef, Sundbybergs stad
Mattias Celinder, affärsområdeschef fastighetsutveckling, Atrium Ljungberg

Onsdag 20 september kl. 16.30

Att skapa en attraktiv handelsplats – marknadsföringens och centrumledningens roll

När konkurrensen hårdnar måste handelsplatsen tydligt profilera sig för att locka kunder. Både centrumledning och marknadsföring har en central roll för att lyfta en handelsplats. Vilken effekt kan rätt centrumledning och marknadsföring ha för ett köpcentrum? Vad är skillnaden på marknadsföring och centrumledning, vilken funktion ska de fylla och hur arbetar man bäst med dem? Hur skapas en attraktiv destination? Kan reklam och marknadsföring öka värdet på en handelsfastighet?

Moderator: Karin Adelsköld, entreprenör, författare, föreläsare
Expertkommentator: Fredrik Kolterjahn, ordförande, NCSC

Anette Forsberg, centrumledare CESAM, Örnsköldsviks kommun
Cecilia Åkesson, centrumchef, Stockholm Quality Outlet, Newsec
Chris Helin, marknadsområdeschef Port 73, Atrium Ljungberg

Onsdag 20 september kl. 16.30

The green wall of money

In 2013, Vasakronan launched the world’s first green bond and raised capital dedicated to financing sustainable projects. Ever since then, Swedish real estate companies have been forerunners in raising green capital and benefitted from the growing awareness of global investors about sustainability issues. Cost of green capital is now lower than that of funds allocated to non-green investments and thus the incentives for companies operating in a capital-intensive sector to invest sustainably. Some companies even have the goal of becoming all-green. Is that a realistic goal, is the lower cost of green capital sustainable and, will the supply of green money decrease when global interest rates start rising again?

Moderator: Tomas Ernhagen, Chief Economist, Fastighetsägarna Sverige

Mats Olausson, Senior Advisor, SEB
Martin Lindqvist, CFO, Atrium Ljungberg

- - -

Onsdag den 20 september kl 11.00-17.00 är vår hållbarhetsansvarig Emma Henriksson expertkommentator under samtliga seminarier på temat hållbarhet.

- - -

Torsdag den 21 september kl. 13.30 deltar vår trainee Marcus LindhDraknästet – Hållbara städer för den framtida människan. I år handlar Draknästet om Mål 11 i FN:s globala mål för hållbar utveckling: Göra städer och bosättningar inkluderande, säkra, motståndskraftiga och hållbara.

Se hela programmet för Business Arena.