Urban kvartersodling försörjer Nobelberget i... - Atrium Ljungberg

Urban kvartersodling försörjer Nobelberget i Sickla med grönt året om

På Nobelberget i Sickla odlas 80 kg grönt i veckan i en hydroponisk odlingscontainer placerad mitt på berget. Odlingskapaciteten motsvarar veckoförbrukningen för 300 hushåll. Bakom initiativet står Cubegreens, som sedan tidigare driver en odlingscontainer i Sickla och en på Södermalm. Cubegreens levererar örter till flera av Stockholms bästa restauranger och odlingarna på Nobelberget smygstartade med en leverans av ätbara blommor till både Nobelmiddagen och Bocuse d’Or.

Nobelberget i Sickla har de senaste åren utvecklats till en levande mötesplats. Här har historiska industribyggnader blivit kontor för kreativa verksamheter. I kvarteren finns också ett kafferosteri med uteservering och ett trädgårdscafé med bistro har öppnat intill en ny urban park. Allt detta tillsammans med moderna bostäder skapar en härlig känsla för området.

Nu får Nobelberget dessutom sin egen kvartersodling. Den första skörden består av en rad udda örter, bladkål samt sallater. De boende på Nobelberget kommer ges möjlighet att prenumerera på skörd ifrån odlingen och får på så sätt tillgång till en egen vertikal odling som Cubegreens sköter om och skördar. Utlämning sker på butiken och restaurangen Urban Deli som ligger granne med Nobelberget.

Odlingen kommer också förse de lokala restaurangerna Fanny Udde och Black Honey Coffee Roasters med en rad örter som bronsfänkål, ätbara blommor samt småbladig svartkål. Dessutom har odlingen redan bidragit med ingredienser till både Nobelmiddagen och Sveriges bidrag i den internationella kocktävlingen Bocuse d’Or.

– Vi har sett att det finns ett stort intresse för Nobelberget och hela känslan här är att man uppmuntrar verksamheter och personer med bra idéer och framåtanda. För oss kändes därför Nobelberget i Sickla som en perfekt plats för vår odling, säger Lill Grebing, Farmer & Founder på Cubegreens.

Nobelberget i Sickla har blivit väldigt populärt och efterfrågan om att bo i den nya stadsdelen är stor. Nya boende har precis flyttat in i områdets andra bostadskvarter och nu fortsätter fastighetsutvecklaren Atrium Ljungberg med försäljning av bostäder uppe på berget.

– Det har varit ett stort intresse för bostäderna, vilket är jätteroligt. Vi tror att det är sammanhanget och området vi skapar som attraherar och självklart de fina bostäderna. Nobelberget är verkligen en unik del av Sickla med ett härligt innehåll. En egen kvartersodling känns på något vis självklar här, säger Ulrica Thelin, försäljningsansvarig för bostäder på Atrium Ljungberg.

Bakom utvecklingen av Nobelberget står fastighetsbolaget Atrium Ljungberg. Att ta vara på arv, kultur och miljö är viktigt för platsens utveckling. där till exempel en gammal panncentral omvandlats till en förskola med fantasifull arkitektur, där odling sker i containrar och där både trollkarlar, konstnärer, filmskapare och kaffeproducenter ryms i samma hus.

OM CUBEGREENS
Cubegreens driver och utvecklar kvartersodlingar i stadsmiljö. Med hjälp av hydroponisk och vertikal odlingsteknik i fraktcontainrar förser de stadsmiljöer med nyskördade och hantverksmässigt odlade grönsaker och örter året runt. Med deras hyperlokala skörd vill de bidra till en hållbar livsmedelsförsörjning och till en mer smakrik och hälsosam livsstil. Cubgreens odlar sallat, bladkål och örter till både privatpersoner som kan prenumerera på skörd, till utvalda butiker samt flera av Stockholms bästa restauranger.  Läs mer på cubegreens.se

OM NOBELBERGET I SICKLA
Nobelberget växer fram till en ny del av Sickla med 500 bostäder, kreativa kontor, kultur, natur och mötesplatser. Bakom utvecklingen av Sickla och Nobelberget står fastighetsbolaget Atrium Ljungberg.  Läs mer på nobelberget.se