Distriktfem - startskottet för nya kultursatsni... - Atrium Ljungberg

Distriktfem - startskottet för nya kultursatsningen i Slakthusområdet

I slutet av april slår dörrarna upp till kultur- och konsertarenan Fållans permanenta lokaler i Slakthusområdet. Samtidig utökas samarbetet med Fållan till att omfatta flera nya lokaler för musik, kultur, konst, mat och dryck – ett initiativ som går under namnet Distriktfem. Satsningen är en del av Atrium Ljungbergs långsiktiga strategi för kultur och livescener i Slakthusområdet.

Distriktfem omfattar totalt nio olika koncept i de gamla Slakthushallarna, där kapaciteten sträcker sig från 50 till 3000 personer. Först ut att öppna är llan, själva hjärtat i satsningen och Stockholms nya livescen med plats för 2000 besökare, samt Lilla llan, en intimare klubblokal, och Fållans Bakficka, en stimmig bar. I distriktet ingår också den norra delen av Förbindelsehallen samt Fållan Park, en utegård med plats för mat och spelningar i eftermiddagssolen. Övriga koncept som ryms i Distriktfem kommer att släppas löpande under året.

– Det känns så fint att äntligen kunna öppna dörrarna till vårt nya hem i Slakthusområdet. Med Distriktfem vill vi bidra till att rita om stadens kulturella landskap genom att addera till det kulturliv som redan finns i området och vidareutveckla Stockholms kulturliv utanför innerstan. Fållan blir en hyllning till musiken, medan de mindre lokalerna bjuder in till nya möten och intimare klubbar. Vi ser fram emot att bygga vidare på samarbetet med Atrium Ljungberg och att tillsammans förvalta Slakthusområdets mat- och kulturarv, säger Thea Mårdbrant, vd på Fållan.

Initiativtagarna Jakob Grandin, Thea Mårdbrant och Martin Lagerberg. Foto: Kegen Kajsa Lorentzon

Distriktfem ligger i de gamla Slakthushallarna som nu varsamt renoverats och utgör hjärtat i Slakthusområdets satsning på mat, kultur och upplevelser. Under 2023 etablerades Hus 26 i Slakthushallarna som en ny destination i Stockholm, med restauranger som Solen, Bar Montan, Afrika samt lyssningsbaren Hosoi och kafferosteriet Stockholm Roast. Med Fållan och Distriktfem stärks platsen ytterligare och markerar startskottet för en ny era i Stockholms kulturliv.

– Det är inspirerande att se hur Stockholms nya kulturella och kreativa centrum växer fram i Slakthusområdet och vi är väldigt glada över att Distriktfem och Nya Fållan nu äntligen öppnar i permanenta lokaler. Ett levande kultur-, restaurang- och nattliv är också viktigt för de företag inom design, tech, mode och musik som vill flytta till området, säger Maria Hammarsten, affärsutvecklingsansvarig för stadsinnovation på Atrium Ljungberg.

Totalt omfattar Distriktfem drygt 3 200 kvadratmeter i Slakthushallarna.

Kind People Club i Förbindelsehallen. Foto: STHLM Night

– Liksom i många andra internationella referensområden, som samlat de bästa bolagen inom kreativa branscher, är den kulturella närvaron viktig. Det är en nyckelfaktor i talangattraktion och skapar ett klimat för inspiration, där en mångfald av uttryck ger utrymme för nya tankar, avslutar Maria Hammarsten.

Distriktfem i norra delen av Slakthushallarna, Slakthusområdet. Foto: Atrium Ljungberg

Nacka, 2024-03-14

Ladda ner bilder