Välkänd krögare till Atrium Ljungbergs Slussen - Atrium Ljungberg

Välkänd krögare till Atrium Ljungbergs Slussen

Katarinahuset vid Slussen har renoverats under ett par års tid och har bland annat fått en spektakulär taktillbyggnad med publika terrasser. Nu fylls huset med starka restaurangkoncept och senast i raden är en ny fransk bistro som öppnar i den klassiska hörnlokalen som vetter ut mot Södermalmstorg.

Restaurangen, om ca 300 kvm öppnar i februari 2025 i hörnlokalen där tidigare McDonalds låg. Inriktningen blir fransk bistro, tillgängligt och livfullt med dörrarna öppna mot Slussens pulserande folkliv. Bakom satsningen står den välkända krögaren Acki Kotokos som har flera populära restauranger i Stockholms innerstad. Bland annat ligger han bakom restauranger som Un Poco, Gioia och Balzac. Senast i raden av uppmärksammade öppning är Noema som fått höga betyg i DN, SvD och DI.

– Slussen har varit en viktig plats för handel och möten sedan Stockholm grundades. Under många år har platsen varit tråkig, näst intill ogästvänlig men nu ser vi ett nytt Slussen växa fram och den resan vill vi vara med på, säger Acki Kokotos, ägare till den kommande restaurangen. Vår ambition är att skapa riktiga Stockholmsklassiker och här är vi dessutom på klassisk mark. Vi väljer platser med omsorg, våra restauranger ska ligga där det är livfullt och mycket folk i rörelse och inget slår ju Slussen där, avslutar Acki Kokotos.

Under hösten 2023 öppnade återigen anrika restaurang Gondolen, som varit stängd sedan 2020. Den nya ägaren Svenska Brasserier har även öppnat Café Klotet och Pelago på Katarinahusets tak. I takt med att Slussen blir alltmer klar ökar också efterfrågan på kontorslokaler och huset är nu nästintill fullt uthyrt. Bland kontorshyresgästerna i Katarinahuset märks Gullers Grupp, co-working aktören A house, Nova Consulting Group och inte minst den internationella mediekoncernen Sony Music Sweden.

– Vår vision har varit att skapa ett hus med en mix av kreativa kontor, hotell och restauranger och mötesplatser i framkant. Därför känns det helt fantastiskt att Katarinahuset nu fylls med såväl kontorshyresgäster som nya, spännande restaurangkoncept. Det är ett kvitto på att Slussen är på väg att återta sin position som Stockholms hjärta, säger Mattias Roussakoff, leasing manager food & beverage Atrium Ljungberg.

Atrium Ljungberg är en av de största fastighetsutvecklarna i Slussen med fastigheter som Glashuset, Sjömansinstitutet och Katarinahuset samt ytterligare markanvisningar. Det framtida projektet Mälarterrassen kommer att bestå av sex noga handplockade restaurangkoncept med uteserveringar och utsikt mot Gamla stan. Mälarterrassen planeras öppna under 2026.

Nacka, 2024-04-16

Ladda ner bild