Första etappen av Gränby Centrum uthyrd - Atrium Ljungberg

Första etappen av Gränby Centrum uthyrd

Den första etappen i utvecklingen av Gränby Centrum i Uppsala närmar sig färdigställande och är nu fullt uthyrd. Den nybyggda delen kommer att ge plats för 18 butiker varav 13 utgör nyetableringar. Bland andra har Åhléns och Stadium valt att öppna nya butiker i Gränby Centrum.

Totalt omfattar nybyggnaden ca 10.000 kvm där samtliga lokaler är uthyrda. 10 butiker av varierande storlek inom främst mode öppnar här lagom till julhandeln. Sju av dessa; Åhléns, Stadium, Barista, Polarn & Pyret, Name it, Rackartyg och DEA är helt nya aktörer i Gränby Centrum. Ticket, Vero Moda och Kapp Ahl är tidigare hyresgäster som flyttar från befintliga lokaler till den nybyggda delen.
I ett senare skede kommer även H&M att öppna en ny, större butik i den nybyggda delen.

Genom en ombyggnation av centrumets övre plan förlängs kundgatan in i nybyggnaden och skapar plats för ytterligare nya butiker. Även denna del av centrumet är fullt uthyrd.
I början av 2009 öppnar här Flash, Nilson, Bertoni, Vila, Joy och Boomerang, som alla är nya butiker samt Twilfit som flyttar från befintlig lokal.

Efter nedläggningen av Coop Forums byggmarknad i Gränby Centrum, påbörjade fastighetsägaren Atrium Ljungberg i januari i år rivningen av den gamla bygghallen. Här pågår nu nybyggnation av en spektakulär tvåvåningsbyggnad med en stor glasad entré som välkomnar besökare till nya Gränby Centrum.

Uppsala är en av Atrium Ljungbergs mest prioriterade marknader där företaget sedan länge äger och förvaltar Forumgallerian och Gränby Centrum. För två år sedan förvärvades även Rådhuset vid Stora Torget som kommer att byggas om till ett modernt modevaruhus.
Under 2007 förvärvades ett stort markområde intill Gränby Centrum samtidigt som överenskommelse träffades med Uppsala kommun om framtida utvecklingsplaner för Gränby Centrum. Det är alltså första etappen av denna utveckling som nu närmar sig färdigställande.
Totalt kommer Atrium Ljungberg att investera ca 2 Mdkr i området och Gränby Centrum växer därigenom till att bli ett av landets största handelsområden. Handelsytan växer från 30.000 till närmare 120.000 kvm och antalet butiker beräknas öka från 35 till uppemot 200 st med ett brett utbud inom alla varugrupper.
Gränby Centrum är beläget inom ett av kommunens absolut mest attraktiva områden intill den norra avfarten från nya E4, intill korsningen Bärbyleden/Österleden.

Stockholm 2008-08-22

wkr0003.pdf