Atrium Ljungberg inviger PORT73 - tredje... - Atrium Ljungberg

Atrium Ljungberg inviger PORT73 - tredje handelsplatsen på en månad.

Under september invigde Atrium Ljungberg två handelsplatser, det helt ombyggda Kvarteret Igor i Västerås och en stor etapputbyggnad av Farsta Centrum. Nu, den 20 oktober invigs PORT73 i Haninge - en helt omdanad handelsplats på 25 000 kvm för rationell och smidig shopping. Nya aktörer blir bland andra JULA, Intersport, KappAhl, Lindex, Deichmann och Apotek Hjärtat, som tillsammans med Coop Forum skapar en mycket stark handelsplats för ärenderelaterad handel.

Det var i februari 2009 som beslutet togs om att genomföra en stor omvandling och utveckling av handelsområdet i Haninge kommun. Området har ett strategiskt bra läge vid Nynäsvägen (väg 73) och ligger i en region med stark tillväxt. Första etappen, som invigs nu, omfattar 25 000 kvm och Atrium Ljungbergs plan är sedan att vidareutveckla området etappvis. På sikt är målet att PORT73 ska bli en regional handelsplats med ett komplett handels- och serviceutbud.

PORT73 är en hybrid av den klassiska galleriahandeln och volymhandeln. Här ska kunden kunna uträtta ärenden på ett rationell sätt och samtidigt kunna shoppa i en trivsam miljö. Coop Forum matmarknad tillfredsställer behovet av storhandling, Jula och Intersport erbjuder fritidsartiklar. Och i galleriadelen, med sina 25 olika butiker, kommer ett brett utbud av varor för familjens samtliga medlemmar att finnas. Upplägget gör att konsumenten lätt kan välja om hon vill handla snabbt eller shoppa länge och kanske fika i den öppna miljön.

- Vi är väldigt stolta över att PORT73 nu står klar som en smidig och rationell handelsplats för i första hand Haninge- och Tyresöborna, säger VD Anders Nylander. Destinationens strategiska läge kommer att stärkas ytterligare när regionen Haninge - Nynäshamn växer och utbyggnaden av väg 73 blir klar. Och med det planerade VEGA-området i Haninge, alldeles invid PORT73, kan vi skapa en långsiktig och attraktiv destination som har potential att växa till ett nytt, starkt regionalt centrum.

PORT73 öppnar med en invigningsceremoni onsdagen den 20 oktober kl. 18.00. Sedan pågår festligheterna hela helgen med artistuppträdande av både kända och lokal artister, överraskningar och generösa öppningserbjudanden.

Stockholm 2010-10-18

wkr0005.pdf