Gränby Centrum öppnar servicecenter - Atrium Ljungberg

Gränby Centrum öppnar servicecenter

Atrium Ljungberg tar nästa steg i utvecklingen av Gränby Centrum genom att etablera ett servicecenter för anställda, närboende och andra besökare. Servicecentret öppnar i augusti nästa år tillsammans med ytterligare 15 nya butiker och restauranger.

Gränby Centrum, Uppsalas största köpcentrum, har under de senaste åren utvecklats till länets ledande regionala handelsplats med allt fler butiker och verksamheter. Idag finns sammanlagt 60 butiker och 5 restauranger. I maj togs första spadtaget för nästa utbyggnadsetapp som, när den invigs i augusti nästa år, kommer att tillföra ytterligare 15 nya butiker och restauranger.

Det är här, högst upp i den nya delen som Gränby Centrum inrättar sitt nya servicecenter med bland annat gym, skönhetssalong, läkar- och tandläkarmottagning.

– Vi har under våren genomfört fokusgruppsundersökningar som bekräftar de närboendes behov av sådana servicefunktioner som brukar finnas i stadsdelscentrum, säger Björn Johnson på Atrium Ljungberg som äger Gränby Centrum.

Det bor idag omkring 55 000 personer i närområdet som har gång- och cykelavstånd till Gränby Centrum och fler blir det på sikt bland annat genom det planerade bostadsområdet vid Fyrislundsgatan. Dessutom har ungefär 900 personer sin arbetsplats i Gränby Centrum, en siffra som förväntas stiga till omkring 1 100 när den nu pågående tillbyggnaden färdigställs nästa år. Gränby Centrum är därmed en av Uppsalas största arbetsplatser, konstaterar Björn Johnson. Det är det välkända Uppsalaföretaget Kraftkällan som kommer att öppna ett nytt gym i Gränby Centrum.

– Lokalerna i Gränby Centrum blir unika för ett gym, säger Håkan Andersson på Kraftkällan. Vi kommer att ligga högst upp i nybyggnaden bakom en helglasad fasad som ger våra besökare en fantastisk utsikt över Uppsalaslätten när de tränar. Vi kommer att erbjuda frikostiga öppettider från 05.00-23.00 varje dag, så att alla anställda i Gränby Centrum och alla i närområdet får möjlighet att träna både på gymmet och i vår gruppträning, fortsätter Håkan Andersson.

Läkarmottagningen kommer att drivas av Totalhälsan i Uppsala som flyttar från befintliga lokaler på S:t Olofsgatan.

– Totalhälsan är en privat företagshälsovård som erbjuder frisk- och sjukvård till både företag och privatpersoner. Vår kompetens är belastnings- och yrkesskador, idrottsskador, friskvård, ergonomi och rehabilitering, säger Wiwie Dunhall på Totalhälsan.

Servicecentret kommer att öppna den 25 augusti nästa år, samtidigt med butikerna i nybyggnaden. Huset växer just nu fram i rask takt och redan har de första delarna av stommen för plan 3 monterats, så att man på plats kan se var servicecentret kommer att ligga.

Stockholm 2010-10-19

wkr0001.pdf