Gränby Centrum stärker sin position som Uppsala... - Atrium Ljungberg

Gränby Centrum stärker sin position som Uppsalas största köpcentrum!

I augusti nästa år blir Gränby Centrum ännu större. Då öppnas portarna för ytterligare 10 000 kvm handels- och serviceytor i en nybyggnad i fyra plan. Den nya delen, som byggs ihop med den befintliga gallerian, kommer att bli ett nytt landmärke på Uppsalaslätten genom en 80 meter lång och 15 meter hög glasfasad.

Med ett kraftigt sprängskott påbörjade Atrium Ljungberg i dag en presentation av nästa utbyggnadsetapp av Gränby Centrum. Bygget startade redan för en månad sedan och just nu pågår sprängning för ett nytt nedre försäljningsplan. Under hösten kommer stomme, tak och fasader att monteras och i augusti 2011 ska bygget vara klart och nya hyresgäster flyttar in. Trots det omfattande byggnadsarbetet kommer befintliga galleriaentrén från östra parkeringen att hållas öppen under hela byggtiden och besökarna får på så sätt goda möjligheter att följa arbetet.
Några av entreprenaderna genomförs av Atrium Ljungbergs eget dotterbolag TL Bygg, som härigenom får sitt största uppdrag hittills på Uppsalamarknaden.

En stor information om bygget och om Gränby Centrums historik från invigningen 1971 avtäcktes på en vägg inne i gallerian. Här kan kunder och besökare följa hur arbetet framskrider och vilka nya butiker och andra verksamheter som kommer till Gränby Centrum.

Nya butiker som flyttar in i Gränby Centrum efter sommaren 2011 är bland andra Clas Ohlson, Esprit, Panduro Hobby, Blomsterhallen, Leklust och Cubus. Dessutom kommer Intersport, Dressman och Apotek Hjärtat att byta till nya större lokaler.
Andra butiker som passar på att flytta eller förnya sig är Eurosko, Lindex, Jack & Jones och JC. I nybyggnaden kommer också nya serveringar att öppna.

Stockholm 2010-06-15

För ytterligare information kontakta:
Björn Johnson, projektchef Atrium Ljungberg. Tel: 08-615 89 22
bjorn.johnson@atriumljungberg.se

Fakta:

Gränby Centrum är Uppsalas största köpcentrum med 6,5 miljoner besökare (+15%) och en butiksomsättning på 1,75 mdkr (+11%) under 2009. Gränby Centrum är också en av kommunens största arbetsplatser med omkring 900 anställda som beräknas öka med ytterligare 200 personer efter det att den nu påbörjade tillbygganden färdigställts. Genom tillbyggnaden ökar den uthyrningsbara butiksytan från 33 000 kvm till 42 000 kvm och antalet butiker, restauranger m.m. från 65 till 85.

Gränby Centrum startade tidigt ett miljöarbete och erbjöd redan för 15 år sedan en effektiv mottagning av returer för källsortering. Nya initiativ för en bättre miljö är laddstolpar för elbilar och särskilda uppställningsplatser för cykel med släpkärra intill ett kundvagnsgarage. Den nya tillbyggnaden kommer att klara kraven för så kallad Green Building.

Fler bilder på den nya delen bifogas detta pressmeddelande och finns även att hämta på www.atriumljungberg.se

wkr0005.pdf