Stark sommar i Gränby Centrum - Atrium Ljungberg

Stark sommar i Gränby Centrum

Det fina vädret har inte haft någon negativ inverkan på försäljningen i Gränby Centrum, där omsättningen i juli ökade med 5 procent jämfört med samma månad föregående år. Utvecklingen var jämnt fördelad och de flesta butikerna ökade, vissa med hela 50 procent. Konfektionsförsäljningen ökade med 14 procent, vilket kan jämföras med ökningen i riket på 1 procent enligt Svensk Handels Blixtindex. Gränby Centrum besöktes under juli månad av 536 000 personer och omsatte 140 miljoner kronor.

–  Utvecklingen är mycket positiv eftersom vi har så stora ökningar från 2009 att jämföra oss med, säger Jan Hammarling, Marknadsområdeschef på Atrium Ljungberg som äger Gränby Centrum. I juli 2009 ökade försäljningen med 13 procent. Uppsalaborna har verkligen tagit till sig nya Gränby Centrum och det gör att vi fortsätter utvecklingen av handelsplatsen.

I maj inleddes utbyggnaden av en ny del på cirka 10 000 kvm i fyra plan. Utbudet kommer att breddas med bland andra Clas Ohlson, Blomsterhallen, Leklust, Panduro Hobby och Esprit. Det blir också fler servicefunktioner som gym och hälsovård samt ett större restaurangutbud. Invigningen av den nya utbyggnaden sker i augusti 2011 i samband med Gränby Centrums
40-årsjubileum.

–  Det är roligt att kunna erbjuda en handelsplats som hela tiden utvecklas. Uppsala är en av landets snabbast växande regioner och Gränby Centrum är en av de största arbetsplatserna, där handeln kommer att sysselsätta cirka 1 100 personer när etappen är utbyggd, säger Jan Hammarling.

Stockholm 2010-08-10

wkr0005.pdf