Ingen risk för överetablering. Det finns alltid... - Atrium Ljungberg

Ingen risk för överetablering. Det finns alltid plats för duktiga aktörer.

I morgon påbörjas firandet av att Mobilia i Malmö är halvvägs på sin resa från traditionellt köpcentrum till stadskvarter. Atrium Ljungberg satsar 1,1 miljarder kronor i Mobilias om- och tillbyggnad som är bolagets största enskilda satsning någonsin. - Det finns inget som heter överetablering. Det finns alltid plats för duktiga aktörer och nya koncept på marknaden, menar Henrik Vestin från HUI Research.

I morgon, torsdag 27 september, öppnar sju nya verksamheter: Gina Tricot, Intersport, SATS, Skånes största modeföretag Spirit, Slimfood, Svea Vaccin och Team Sportia. Intersportbutiken drivs av fjärde generationen sporthandlare i Malmö, som tidigare drev lokalt välkända Månssons Sport, och Team Sportia är den enda Team Sportiabutiken i Sverige med inriktning Svensk Klassiker.

Om ett år är det grand opening. Då har Mobilia vuxit från en uthyrbar yta på 35 000 kvm till 60 000 kvm och ytterligare ett fyrtiotal verksamheter. Och 2014 har antalet bostäder i kvarteret ökat från 190 till 260. Mobilias framtidsutsikter är ljusa även om konkurrensen kommer att öka. Carola Lavén, affärsutvecklingschef på Atrium Ljungberg:

- Vi tror starkt på Mobilia som handels- och mötesplats med ett strategiskt läge mitt i Malmö, på gränsen till innerstan. Mobilia är ett välkänt varumärke med en själ och en historia som vi bevarar och utvecklar, precis som vi gjort i flera andra projekt såsom Sickla Köpkvarter i Stockholm och Rådhuset i Uppsala.

Enligt HUI Research har detaljhandeln visat en årlig tillväxt på cirka 2,6 procent de senaste 20 åren och under denna tid har handeln utvecklats till en mogen bransch med professionella aktörer. Konsumenterna har högre disponibel inkomst och blir dessutom allt fler, speciellt i storstadsregionerna. Henrik Vestin, HUI Research:

- Konsumenterna vill konsumera och detaljhandeln konkurrerar med flera andra aktörer i till exempel rese- och nöjesbranschen. Utveckling av produkten är nödvändig för att attrahera konsumenten och stå sig i konkurrensen. Utveckling och förändring gynnar dessutom konsumenten i form av till exempel utökat, bredare utbud och nya upplevelser.

Christer Larsson, stadsbyggnadsdirektör i Malmö är positiv till Mobilias omvandling från köpcentrum till stadskvarter. Staden behöver förtätas.

- Inom Malmö pågår befolkningsförflyttningar och nya bostäder och fungerande kollektivtrafik är viktiga faktorer i flyttkedjan. Att det byggs fler bostäder i Mobiliaområdet är välkommet och vi ser Mobilia som ett stadsutvecklingsområde, inte ett köpcentrum. Att Mobilia kommer att innehålla funktioner som kultur och till exempel medborgarservice bidrar till denna utveckling.

Nacka, 2012-09-26

Mobilia Fakta september 2012