Årets Återwin-win ska dra in mer är 130 ton kläder - Atrium Ljungberg

Årets Återwin-win ska dra in mer är 130 ton kläder

Nu uppmanas vi att rensa våra garderober till förmån för människor som lever i utsatthet runt om i Sverige. Den 23:e september startar Atrium Ljungbergs handelsplatser, tillsammans med de lokala stadsmissionerna, den årliga klädinsamlingen Återwin-win. Nu hoppas man slå förra årets rekord – 110 ton insamlade kläder på tio dagar.

Förra årets Återwin-win var ett av stadsmissionernas mest framgångsrika insamlingsinitiativ genom tiderna och viljan att hjälpa människor som lever i utsatthet var påtaglig. Nu hoppas stadsmissionerna och handelsplatserna, Sickla, Farsta Centrum och Port 73 i Stockholm, Mobilia i Malmö samt Gränbystaden och Forumgallerian i Uppsala, att givmildheten fortfarande sitter i. Trots att insamlingsrekordet slogs med nästan 140 procent förra året siktar man på att samla ihop ännu mer kläder i år - hela 132 ton.

– Vi arbetar aktivt med att stärka den sociala hållbarheten på våra handelsplatser och det löpande lokala samarbetet med stadsmissionerna är en mycket viktig del i det. Efter förra årets resultat är vi extra stolta över vårt fina projekt Återwin-win. Nu tar vi ett nytt krafttag tillsammans med våra kunder för att samla in de kläder som bara hänger och tar plats i garderoberna runt om i Sverige. Alla klädesplagg gör skillnad! Till exempel kan en inlämnad klänning omvandlas till tak över huvudet eller till arbetsträning för någon som behöver hjälp ut i arbetslivet, säger Emma Henriksson, hållbarhetsansvarig Atrium Ljungberg.

Den 23 september – 2 oktober upprättas insamlingsstationer på de sex handelsplatserna i Stockholm, Uppsala och Malmö. Varje bidrag räknas – från ett enda plagg, till halva garderoben. Som tack får alla kunder som skänker kläder en rabattcheck på 20 procent att använda vid köp av valfri vara i någon av handelsplatsernas butiker.

Samtliga insamlade plagg går till Stadsmissionens lokala arbete med och för människor som lever i utsatthet. Kläderna delas ut till deltagare inom Stadsmissionens olika verksamheter, återbrukas till nya produkter eller säljs i Stadsmissionens second hand-butiker

Varje plagg vi får in gör verkligen skillnad och kan hjälpa många människor, som har det svårt i dagens samhälle, tillbaka till en vardag igen. Därför uppmanar vi nu alla, tillsammans med Atrium Ljungberg, att göra en garderobsrensning. Packa ner hela och rena kläder i påsar och gå till en Återwin-win station i någon av Atrium Ljungbergs handelsplatser, säger Marie Malm, insamlingsansvarig för second handverksamheten på Stockholms Stadsmission.

Medverkande handelsplatser:
Sickla köpkvarter (Stockholm), Farsta Centrum (Stockholm), Port 73 (Stockholm), Mobilia (Malmö), Gränbystaden (Uppsala), Forumgallerian (Uppsala).

Medverkande Stadsmissioner

Skåne, Uppsala och Stockholms Stadsmission. De har alla 90-konto och är fristående ideella föreningar eller stiftelser och del av Riksföreningen Sveriges Stadsmissioner som arbetar för människor som lever i utsatthet och utanförskap i Sverige.

återwinwin.se
#återwin-win