Atrium Ljungberg förvärvar Söderhallarna - Atrium Ljungberg

Atrium Ljungberg förvärvar Söderhallarna

Atrium Ljungberg har tecknat avtal med Stockholms stad om att förvärva fastigheten Fatburen 2 i Söderhallarna vid Medborgarplatsen i Stockholm. Detta innebär att bolaget kommer att äga och förvalta båda fastigheterna som Söderhallarna i dag består av.

Söderhallarna består av två huskroppar, Björkhallshuset (Fatburen 1) som ägs av Atrium Ljungberg och Saluhallshuset (Fatburen 2) som ägs av Stockholms stad. Fatburen 2, inrymmer saluhall, butiker och kontor med en total uthyrbar area om cirka 8 500 kvadratmeter med ett hyresvärde om 26 miljoner kronor. Genom att förvärva Fatburen 2 får Atrium Ljungberg egen rådighet över hela Söderhallarna vilket ger bättre förutsättningar att utveckla fastigheten.

Köpeskillingen uppgår till 380 miljoner kronor. Avtalet är villkorat av beslut i kommunfullmäktige i Stockholms stad. Detta beslut beräknas fattas under första kvartalet 2017. Tillträdet beräknas därefter ske under andra kvartalet 2017.

Medborgarplatsen är en av Stockholms viktigaste mötesplatser men har en delvis outnyttjad potential. Atrium Ljungberg är en seriös och långsiktig aktör som har tydliga och spännande visioner för platsen och vi ser positivt på att de vill utveckla saluhallsdelen. Stockholms stads mål är att öka folklivet kring Söderhallarna och Medborgarplatsen och genom att hallarna utvecklas stärks möjligheterna till det, säger Jan Valeskog, ordförande för fastighetsnämnden i Stockholms stad.

Atrium Ljungberg planerar att rusta upp och utveckla Söderhallarna och skapa en mötesplats full av folkliv. Här ska det finnas klassisk saluhall, matmarknad, butiker inom mathantverk, ökat restaurangutbud samt biograf och andra kulturscener. Planen är att fastigheten också ska innehålla moderna kontor, med målet att locka startups och företag inom kreativa branscher. Atrium Ljungberg vill även öppna upp fasaden mot torget för att skapa mer folkliv på platsen.

–  Vi vill att Söderhallarna ska bli stockholmarnas självklara mötesplats för mat, kultur och kreativitet på Södermalm. Genom att utveckla Söderhallarna och göra dem ännu mer tillgängliga och attraktiva vill vi också bidra till ökat folkliv och ökad trygghet runt Medborgarplatsen. Förvärvet av Söderhallarna är ett led i vår strategi att skapa sammanhängande stadsmiljöer med en intressant blandning av innehåll, säger Annica Ånäs, vd på Atrium Ljungberg.

Om Söderhallarna
Söderhallarna på Medborgarplatsen i Stockholm består av två sammanbyggda huskroppar, fastigheterna Fatburen 1 och Fatburen 2. Fatburen 2 utgörs av tre plan med saluhall, restauranger, butiker och biograf. Under dessa plan finns garage, lager, förråd samt kontor i byggnadens övriga åtta våningar. Byggnaden uppfördes 1991 och Söderhallarna invigdes 1992. Saluhallshuset har varit i stadens ägo sedan dess.

Om fastigheten Fatburen 2
Uthyrbar area: 8 532 kvm samt 36 garageplatser