Atrium Ljungberg satsar på kontorslokaler i... - Atrium Ljungberg

Atrium Ljungberg satsar på kontorslokaler i Uppsala - nu ska Gränbystaden växa med drygt 10 000 kvm kontorsyta

Just nu byggs kontorsytor om 3 000 kvm med planerad inflyttning 2018. I förlängningen planeras det för ytterligare 7 000 kvm moderna kontorslokaler med god tillgänglighet, parkering och närhet till handel och service.

Uppsala är en dynamisk stad där allt fler företag väljer att etablera sig. Kopplingen mellan akademi och näringsliv gör Uppsala högintressant. Under 2015 registrerades hela 1 297 nya företag och efterfrågan på kontorslokaler ökar stadigt.

-Fler attraktiva kontor behövs i Uppsala för att locka hit fler företag och för att Uppsalas näringsliv ska fortsätta att blomstra. Om vi kan erbjuda fler attraktiva arbetsmiljöer hoppas vi att fler väljer att förlägga sina kontor i Uppsala, säger Ingrid Anderbjörk, chef Näringsliv och omvärld, Uppsala kommun.

Gränbystadens kontorsytor kommer att ligga på plan 2 i de tre nya husen vid södra entrén till gallerian. Dessa beräknas vara klara för inflyttning under 2018. Redan under hösten 2017 är dock det första huset klart och dit flyttar Swedbank och Fastighetsbyrån. De två kommande fastigheternas lokaler som vardera är 1300 kvm, passar företag med cirka 100-130 anställda och fungerar för alla typer av kontorsbaserade verksamheter. På sikt planeras ytterligare 7 000 kvm kontorsyta i Gränbystaden.

-Uppsala är en av Sveriges snabbast växande städer och som fastighetsaktör och stadsutvecklare har vi ett stort ansvar att ta i den utvecklingen. Atrium Ljungberg bygger levande stadsmiljöer och attraktiva mötesplatser där moderna kontor är en viktig del vid sidan av inspirerande boenden, shopping, upplevelser och kultur, säger Petter Klingofström, uthyrningschef kontor, Atrium Ljungberg

Gränbystaden erbjuder närhet till handel, service, mat, nöje och smidiga parkeringsmöjligheter vilket är en stor fördel för både besökande kunder och för anställda. Gränbystadens läge invid E4:an gör dessutom att Arlanda är lätt åt nå.