Framtidens Söderhallar - Atrium Ljungberg

Framtidens Söderhallar

I slutet av augusti får söderbor och matfantaster möjlighet att säga vad de önskar i matväg på Söder. Under sex dagar pågår evenemanget Framtidens Söderhallar, där stockholmarna också får möjlighet att provsmaka hemlagad mat från världens alla hörn.

– Vi vill att Söderhallarna ska bli ett centrum för det mest banbrytande inom matvärlden. Att bjuda in allmänheten till Framtidens Söderhallar är vårt sätt att starta en konversation om hur Söderhallarna ska se ut i framtiden. Nu vill vi höra stockholmarnas önskemål och förslag, säger Jon Allesson, affärsutvecklingsansvarig för stadsinnovation på Atrium Ljungberg.

Under perioden den 21–26 augusti kommer stockholmarna kunna dela med sig av sina åsikter, både på plats i Söderhallarna och digitalt under #framtidenssöderhallar via Twitter och Facebook.

Som en försmak på hur framtidens mat och matindustri kommer att se ut finns även kockar från tjänsten Gastronaut på plats. Kockarna kommer att laga smakportioner av den hemlagade mat de erbjuder via Gastronaut-tjänsten. Kockarna finns på plats varje dag klockan 12 och klockan 17 för att dela ut smakportioner och berätta om deras matlagningsfilosofi och syn på hållbarhet. Evenemanget är en del av kulturfestivalen The Stockholm Act.

Måndag 21/8: Mina från Grekland
Tisdag 22/8: Gabriela från Peru
Onsdag 23/8: Marisa från Brasilien
Torsdag 24/8: Vijay från Indien
Fredag 25/8: Amy från Somalia
Lördag 26/8: Naqshab från Pakistan

­– Att minska matsvinn och hitta mer hållbara sätt att producera och konsumera mat är en av de största globala utmaningarna just nu. Vi vill att framtidens Söderhallar ska vara en plats där innovativa företag inom exempelvis food-tech kan mötas och utvecklas, säger Emma Henriksson, hållbarhetsansvarig på Atrium Ljungberg.

Om Söderhallarna
Söderhallarna ligger på Medborgarplatsen i Stockholm och invigdes den 25 september 1992. I Söderhallarna finns i dag kontor, saluhall, restauranger, butiker och en biograf. Atrium Ljungberg vill att Söderhallarna ska bli stockholmarnas självklara mötesplats för mat, kultur och kreativitet på Södermalm. Genom att utveckla Söderhallarna och göra platsen ännu mer tillgänglig och attraktiv vill vi också bidra till ökat folkliv och ökad trygghet runt Medborgarplatsen.

Om Gastronaut
Gastronaut är en tjänst där över 200 hemmakockar erbjuder måltider via en app. Kunden och hemmakocken kommer sedan överens om en mötesplats, där de kan mötas och maten överlämnas. Många av hemmakockarna har utländsk bakgrund och erbjuder rätter som annars inte går att få tag på i Stockholm.

Nacka, 2017-08-15

Ladda ner bilder