Stor försäljningsökning i Gränbystaden - Atrium Ljungberg

Stor försäljningsökning i Gränbystaden

Butikernas och restaurangernas totala omsättning i Gränbystaden ökade med 13 procent under 2016, till nära 2,5 miljarder kronor.

Försäljningsökningen beror delvis på att nya ytor för handel och serveringar skapats och mer än 20 nya butiker och restauranger har öppnat under 2016. Bland annat har ett nytt modestråk med hög modegrad utvecklats, med butiker som bland annat Johnells och Gant. Andra händelser i Gränbystaden under året var öppningen av lekplatsen Lilla Uppsala, Turbo Sport & Adventure Zone och byggstarten av ett första bostadshus med 60 hyresrätter.

– Omsättningsutvecklingen visar att Gränbystaden är en bra plats att utveckla handel och mötesplatser på, säger Jan Hammarling, marknadsområdeschef hos fastighetsägaren Atrium Ljungberg. Dels har platsen en lång historia av handel, dels har den mycket god tillgänglighet. Nu tar vi nästa steg i utvecklingen mot Uppsalas andra stadskärna när vi inviger de första lägenheterna hösten 2017.

Gränbystaden är fastighetsägaren Atrium Ljungbergs namn på hela området från gallerian som tidigare hette Gränby Centrum, till Linnétorget och City Gross vid E4:an. Gränbystaden har två centrala delar. Den första är Gränbystaden galleria med över hundra butiker och restauranger. Den andra är Norra Gränbystaden med Linnétorget, lekplatsen Lilla Uppsala och flera butiker och restauranger och här kommer Elon och Mio möbler att öppna helt nya butiker under 2017.

– I år ser vi fram emot att inviga Gränbystadens första bostadshus som också bland annat kommer att innehålla en restaurang, Gränby vårdcentral och tandkliniken Nordic Dental, säger Jan Hammarling. I sommar startar ULs nya linjenät med två busslinjer i tät trafik till Gränbystaden och i slutet av året öppnar ett nytt parkeringsgarage med 300 platser. Vi fokuserar extra på tillgänglighet och att skapa trevliga mötesplatser.

Om Gränbystaden
I Gränbystaden växer Uppsalas andra stadskärna fram. En förlängning av staden med inspirerande boenden, moderna kontor, spännande upplevelser och shopping utöver det vanliga. Med allt på samma plats skapas en helhetsmiljö där hemkänsla, umgänge, trivsel och handel går hand i hand. Precis som det ska vara i en stad där alla vill leva. www.granbystaden.se

Nacka, 2017-01-17