Atrium Ljungberg och Göteborgs Stadsmission vil... - Atrium Ljungberg

Atrium Ljungberg och Göteborgs Stadsmission vill samla in ett ton kläder för att hjälpa människor i utsatthet

Inför julen genomför Atrium Ljungberg och Göteborgs Stadsmission en klädinsamling på Lindholmen. Målet är att samla in ett ton kläder. Kläderna hjälper göteborgare som lever i utsatthet att hålla sig varma i vinter och bidrar till hållbarhet både för människor och miljö.

Insamlingen pågår från 30/11 till 7/12 och är en fortsättning på Atrium Ljungbergs och Stadsmissionernas samarbete Återwin-win, som samlat in över 300 ton kläder under fem år i Stockholm, Malmö och Uppsala. Kläderna gör nytta på flera sätt när de sorteras och säljs i Göteborgs Stadsmissions butiker. Dels ger hanteringen praktik och arbetsträning, dels går överskottet från försäljningen till Stadsmissionens sociala arbete i Göteborg och slutligen så får kläderna ett förlängt liv istället för att slängas, vilket är bra ur hållbarhetssynpunkt.

- Det känns mycket bra att kunna arrangera en insamling till förmån för människor som lever i utsatthet, säger Morgan Westlund, marknadsområdeschef Göteborg på Atrium Ljungberg. Vi har lokaler och nätverk på Lindholmen som vi kan använda oss av och en personalstyrka som ställer upp helhjärtat. Kul i sammanhanget att det återvunna plagget utsetts till årets julklapp.

Det finns fyra insamlingsstationer på Lindholmen där det går att lämna hela, rena kläder och skor packat i påsar. Speciellt behövs varma jackor och herrkläder, men allt tas tacksamt emot.

Lindholmsallén 10

Götaverksgatan 2

Regnbågsgatan 6

Lindholmspiren 11

- Göteborgs Stadsmission möter många människor som lever i någon form av social utsatthet i vår stad. Många som har svårt att få pengarna att räcka till vinterjackor, kängor och tre mål mat om dagen. Vår second hand-verksamhet ger också människor en möjlighet att bygga en framtid och en väg till egen inkomst, genom arbetsträning, säger Linus Bergström, verksamhetschef för Göteborgs Stadsmissions second hand. Genom att skänka kläder till oss bidrar du till ett hållbart samhälle på många sätt.

Atrium Ljungberg erbjuder moderna och flexibla kontorslokaler på Lindholmen, med hyresgäster som CEVT och Ericsson. Fastigheterna ligger intill Chalmers tekniska högskola och Lindholmen Science park, ett viktigt kluster för utvecklingsintensiva teknik-, utbildnings- och medieföretag. I samverkan med andra aktörer vill Atrium Ljungberg fortsätta att vara en aktiv part i stadsutvecklingsprojektet Vision Älvstaden.

Nacka, 2018-11-26

Ladda ner bild