Atrium Ljungberg vinner tävlingen Sveriges... - Atrium Ljungberg

Atrium Ljungberg vinner tävlingen Sveriges snyggaste kontor

Atrium Ljungberg satsar på att skapa framtidens kontor och som ett led i detta utvecklade bolaget sitt eget huvudkontor under våren 2018. Det nya kontoret är helt aktivitetsbaserat och skapat för att främja samarbete, kreativitet och effektivitet. Idag offentliggjordes det att Atrium Ljungberg vinner tävlingen Sveriges snyggaste kontor.

I samband med seminariet Stora Kontorsdagen som arrangeras på Grand Hotel i Stockholm utses årligen vinnaren i tävlingen Sverige snyggaste kontor. Syftet med tävlingen är att belysa landets stora bredd inom smarta och snygga kontor och de kriterier som bedöms är stil, arbetsmiljö och nytänkande. I år var hela 84 företag inom en rad olika branscher nominerade och de tre företag som gick till final var HiQ i Göteborg, Ideas i Malmö och Atrium Ljungberg i Stockholm.

Totalt nominerades 84 kontor, alla av riktigt hög kvalité, till årets upplaga av Sveriges snyggaste kontor. Att just Atrium Ljungbergs kontor står som vinnare känns helt logiskt, inte minst med tanke på den omvandling man genomfört från tom industrilokal till en modern arbetsplats för framtiden. Vi vill rikta ett stort grattis till Atrium Ljungberg, säger Eddie Ekberg, chefredaktör för Fastighetssverige och Lokalnytt som arrangerar den årliga tävlingen.

I utvecklingsarbetet med Atrium Ljungbergs nya huvudkontor har stor inspiration hämtats från hotell, som ofta erbjuder välkomnande och rogivande miljöer med hög servicegrad. En annan ledstjärna har varit att utveckla ett kontor som är långsiktigt och hållbart. Därför lades stor vikt vid att välja material och möbler som rimmar med detta. Snickerier, textilier, möbler och arbetsverktyg är producerade lokalt eller av utvalda leverantörer som har en tydlig hållbarhetsprofil.

Det nya huvudkontoret ligger i Luftverkstaden, Atlas Copcos gamla industriarv i Sickla. Ambitionen har varit att behålla lokalens tidstypiska och industriella känsla, bland annat genom råa betonggolv, tak med synliga installationer och mellanväggar med industrikänsla. För att mjuka upp lokalen har växter, klädda möbler, mattor, textilier och trädetaljer använts.

I samband med flytten till det nya huvudkontoret övergick Atrium Ljungberg också till ett helt aktivitetsbaserat arbetssätt, något som avspeglar sig i kontorets design och disposition.

Jag är väldigt stolt över vinsten i tävlingen Sveriges snyggaste kontor. Vår målsättning är att ligga i framkant med vårt kontorserbjudande och därför är det extra roligt att vi uppmärksammas för vårt eget nya huvudkontor. Det här är en modern, estetisk arbetsplats som verkligen stimulerar samarbete, kreativitet och effektivitet, något som är avgörande parametrar för att ett företag ska lyckas, säger Annica Ånäs, vd Atrium Ljungberg.

Nacka, 2018-11-06

Ladda ner bilder