DollarStore öppnar i Gränbystaden - Atrium Ljungberg

DollarStore öppnar i Gränbystaden

Uppsalas andra stadskärna fortsätter att växa. Atrium Ljungberg har tecknat avtal med DollarStore som öppnar sin första butik i Uppsala med 4 700 kvadratmeter i norra Gränbystaden.

Gränbystaden i Uppsala fortsätter att växa och fastighetsägaren Atrium Ljungberg breddar nu utbudet ytterligare. Under 2017 öppnade 24 nya butiker och restauranger. Den 25 januari 2019 är det dags för DollarStore att slå upp portarna till sin 4 700 kvadratmeter stora butik i norra Gränbystaden. Butiken kommer att ligga på övre plan i samma fastighet där även Jula, Jysk och Rusta öppnar hösten 2018. I och med avtalet med DollarStore är fastigheten om drygt 11 400 kvadratmeter fullt uthyrd.

- Vi är väldigt glada över den starka utvecklingen i Gränbystaden, som under föregående år hade drygt nio miljoner besökare. Atrium Ljungberg har stort fokus på hållbar stadsutveckling och på att skapa platser där människor trivs och vill vara. DollarStore är ett helt nytt koncept för Uppsala och vi är mycket stolta över att man väljer Gränbystaden för sin första etablering här, säger Jan Hammarling, marknadsområdeschef Gränbystaden.

DollarStore är en lågpriskedja med 70 butiker från Trelleborg i söder till Gällivare i norr. I sortiment ingår allt i från schampo och balsam till heminredning, verktyg och leksaker. Företaget startade som en grossistfirma i Sundsvall 1994 och utvecklade efterhand ett eget butiksnät.

- Vi vet att vi har varit efterfrågade i Uppsala under en längre tid, och det känns fantastiskt bra att vi äntligen får öppna en butik här. Vi ser fram emot öppningen och vi hoppas att Uppsalaborna gör desamma, säger Jennie Ahlberg, etableringsansvarig DollarStore.

Stor invigning i november 2018
Under 2018 fortsätter utvecklingen av Gränbystaden i och med att den södra utbyggnaden av gallerian färdigställs. Nordisk Film och O'Learys är några av hyresgästerna som kommer att inrymmas på de dryga 11 000 kvadratmeter som invigs den 22 november. Under samma period är även det andra av totalt tre bostadshus inflyttningsklart med hyresrättslägenheter och kontor.

Nacka, 2018-06-11