Gallerian i Forumkvarteret klar efter två års... - Atrium Ljungberg

Gallerian i Forumkvarteret klar efter två års ombyggnad

I december öppnar Sushi Yama ny restaurang i Forumkvarteret, vilket är kedjans tredje etablering i Uppsala. I början av januari slår även Apoteket upp dörrarna till sin nya butik. I och med detta är de sista butikslokalerna i gallerian fyllda efter nära två års omfattande ombyggnation.

Fastighetsägaren Atrium Ljungberg har sedan början av 2017 genomfört en omfattande upprustning och ombyggnad av Forumkvarteret som idag innehåller såväl kontorslokaler och bostäder som en galleria där utbudet förstärkts med fler nya restauranger, caféer och butiker.

Under de senaste två åren har arbetet främst handlat om upprustning och ombyggnad av galleriadelen, där ytor frigjorts och ett tydligt, invändigt huvudstråk skapats. Handelsutbudet har koncentrerats till gatuplan och har stärkts med ett flertal nya etableringar bland annat skokonceptet Sneakers Point, Espresso House samt den norska restaurangkedjan Egon.

– Vår ambition är att Forumkvarteret ska bli ett urbant innerstadskvarter med ett starkt utbud av handel, restauranger och caféer, kombinerat med bostäder och attraktiva kontorsmiljöer. Forumkvarteret ska vara en mötesplats mitt i city, en plats som lever under dygnets alla tider. Vi är väldigt glada över att både Sushi Yama och Apoteket valt att etablera sig hos oss. De har starka och uppskattade koncept som kommer att komplettera nuvarande utbud väldigt bra, säger Eva Troell, marknadsområdeschef Atrium Ljungberg.

Sushi Yama grundades 2008 och är idag Sveriges största sushikedja med nära 40 restauranger runt om i Sverige. Företaget har även en egen restaurangskola för internutbildning.

Sushi Yama finns i Uppsala sedan tidigare, men många av våra gäster har haft önskemål om flera etableringar i staden. Intresset för just Forumkvarteret har funnits ett tag. Dels för gallerians placering, mitt i city på gågatan, dels för att vi tror på en symbios av både mode och socialt liv, säger Danny Barsoum, Chief Brand Officer på Sushi Yama.

Apoteket är Sveriges största apotekskedja med 390 butiker runt om i landet. Utöver dessa finns även 600 apoteksombud.

– Vi har under en längre period aktivt sökt efter en butikslokal i den här delen av centrala Uppsala för att komplettera våra andra etableringar. Den nyrenoverade gallerian är perfekt placerad med ett stort flöde av människor både genom och runt om kvarteret. Vår butik, med kundentré både via galleriagången och Kungsängsgatan har ett optimalt läge, säger Jens Andersson, Etablerare Region Norr, Apoteket.

Nacka, 2018-10-31

Ladda ner bild