Gränbystaden fortsätter att växa - Atrium Ljungberg

Gränbystaden fortsätter att växa

Uppsalas andra stadskärna fortsätter att växa. Under 2017 ökade butikernas och restaurangernas totala omsättning med 5,4 procent och närmar sig nu 2,6 miljarder kronor.

Gränbystaden i Uppsala fortsätter att växa och fastighetsägaren Atrium Ljungberg breddar utbudet med kontor, bostäder, handel, service och upplevelser. Under 2017 har 24 nya butiker och restauranger öppnat, eller fått en helt ny lokal. Bland de nya i gallerian märks den första svenska butiken från modekedjan Comma, Uppsala Stadsmission, Ohlssons Tyger och Levi’s Store.

Strax utanför gallerian har Atrium Ljungberg färdigställt det första bostadshuset där 62 nya hyresrätter blev inflyttningsklara i oktober. I huset finns även den nya restaurangen Glöd, Gränbystadens Vårdcentral och Swedbank. Ytterligare två hyreshus blir klara under hösten 2018/våren 2019 och lägenheterna släpps till Uppsala Bostadsförmedling med start våren 2018.

I slutet av 2018 invigs även det nya parkeringsgaraget med ytterligare 275 parkeringsplatser.

I den norra delen av Gränbystaden öppnade Elon Bo Wahlgren och Mio Möbler under hösten 2017. Under hösten 2018 stärks utbudet ytterligare med butikerna Jysk, Rusta och Jula.

- Vi är väldigt glada över den starka utvecklingen i Gränbystaden, som under 2017 hade drygt nio miljoner besökare. Atrium Ljungberg har stort fokus på hållbar stadsutveckling där bostäder, arbetsplatser, handel och upplevelser tillsammans skapar platser där människor trivs och vill vara. Under förra året invigde vi, förutom nya bostäder, även de första av många kontorsarbetsplatser. Det är ett viktigt steg i vårt arbete med att skapa Uppsalas andra stadskärna, säger Jan Hammarling, marknadsområdeschef Gränbystaden.

Stor invigning 2018
Under 2018 fortsätter utvecklingen i och med att den södra utbyggnaden av gallerian färdigställs. Nordisk Film och O'Leary's är några av hyresgästerna som kommer att inrymmas på de dryga 11 000 kvadratmeter som beräknas bli klara lagom till julhandeln.

Uppsala, 2018-01-24

Ladda ner bilder