Klassisk klocka tillbaka på Katarinahissen i Slussen

Katarinahissen har sedan förra sekelskiftet varit Stockholms mest kända bärare av reklaminstallationer och ljusskyltar. En ny skylt är nu redo att tas i bruk och ge liv åt Slussen. Klockan, termometer och tidigare reklamskylt ersätts med modern ledteknik.

Den tidigare fastighetsägaren Folksam har tillsammans med Atracta och arkitektbyrån BAU under flera år och i samråd med rådgivande enheter i Stockholms stad, arbetat fram en ny skylt med syfte att ge liv åt Slussen.

Katarinahissen har varit stängd sedan 2010 och år 2014, när hissen skulle renoveras, monterades alla skyltar ner. Allmänhetens intresse och saknad av klocka och temperatur vid Slussen har varit stor och många intresserade har undrat över när skylten ska komma tillbaka.

- Vi vet att många har saknat detta inslag i stadsbilden. Därför är det med stor glädje vi äntligen kan återställa en del av ordningen vid Slussen när en ny ljusskylt som visar tid och temperatur i modern tappning återkommer till Katarinahissen, säger Ulrika Hellström, affärsutvecklingschef på Atrium Ljungberg.

Katarinahissen har sedan 1883 varit Sveriges mest kända reklamplats och ett blickfång i området runt Slussen. Den fasta reklamskylt som tidigare suttit på hissen och som visat ett statiskt budskap kommer nu att kunna visa rörlig bild. Tanken från start har varit att ta fram en teknisk lösning som kan skapa mångfald i form av olika avsändare, i syfte att ge något mer till platsen än enbart kommersiell reklam. Med ledtekniken blir detta möjligt och hissen kommer åter igen att fylla en viktig funktion i stadsrummet och i stockholmarnas medvetande.

Nacka, 2018-11-01
Atrium Ljungberg AB (publ)

Pressmeddelande

Ladda ner bild