Premiär för ny konst- och filmupplevelse i Fars... - Atrium Ljungberg

Premiär för ny konst- och filmupplevelse i Farsta Centrum

Efter fyra år med publiksuccén Satans Trilogi i Sickla fortsätter nu samarbetet mellan regissören Jimmy Meurling och fastighetsbolaget Atrium Ljungberg. Den 9 november är det premiär för konst- och filmupplevelsen ShopEatDie i Farsta Centrum.

Hösten 2015 hade teater- och konstprojektet Satans Demokrati premiär i ett gammalt kontorshus på Nobelberget i Sickla. Fastighetsbolaget Atrium Ljungberg upplät fem våningar i huset där organisationen fick fria tyglar att bygga upp en 3 550 kvadratmeter stor konst- och teaterupplevelse. Projektet blev framgångsrikt och utvecklades till en trilogi som lockade 17 000 besökare under de tre år som projektet pågick. Projektledare och regissör för Satans Trilogi var Jimmy Meurling som nu inleder ett nytt samarbete med Atrium Ljungberg, denna gång i Farsta Centrum.

- Från ett äventyr till ett annat. Jag har de senaste åren valt att utforska den omslutande scenkonsten, vilket innebär att publiken själv via sin nyfikenhet utforskar spelplatsen och berättelsen. Med vit mask släpper vi publiken fri, denna gång på en yta av 1 000 kvm labyrinter. Vi kallar projektet en ”konst- och filmupplevelse”, en hint till varför är bland annat de 70 sammankopplade projektorerna som vi berättar vår historia via. Samarbetet med Atrium Ljungberg har gett oss möjligheten att tänka stort och fritt, något som ger plats åt vår kreativitet och lust att fortsätta utforska nästa äventyr, säger Jimmy Meurling, projektledare och regissör, ShopEatDie.

ShopEatDie utspelar sig i en lokal som till största del ligger i källaren i Farsta Centrum. Premiären är den 9 november och ShopEatDie kan upplevas onsdag-söndag året ut, två gånger varje kväll.

- Vi är mycket glada över det projekt som dragits igång och ser verkligen fram emot premiären av ShopEatDie här i Farsta Centrum. Vår ambition är att stärka kulturutbudet i Farsta, som idag består av Kulturhuset Fanfaren med Kulturskolan och Stadsbiblioteket. Kultur och konst tillför ytterligare en dimension till platsen och stärker destinationen Farsta Centrum, säger Thomas Levander, marknadsområdeschef i Farsta.

Atrium Ljungberg arbetar aktivt med att tillföra ett rikt kulturliv till de platser och stadsdelar som bolaget utvecklar. I augusti blev det klart att Atrium Ljungberg skrivit en avsiktsförklaring med Stockholms stad om att utveckla Slakthusområdet, en stadsdel som kommer att få stort fokus på kultur, konst och mat och upplevelser. Nobelberget i Sickla, Söderhallarna och nya Slussen är andra exempel på platser som bolaget är med och utvecklar och där kultur är en viktig ingrediens.

- Kulturen är en viktig del i vår stadsutvecklingsstrategi. Ett rikt kulturliv bygger stolthet för de som bor och arbetar på platsen och bygger även platsens varumärke och identitet. På Nobelberget i Sickla har vi skapat en hubb för livemusik, klubb, teater, konst och arbetsplatser för kreativa näringar. Nu tar vi med oss flera av dessa samarbetspartners till nya platser, bland annat till Farsta Centrum, säger Jon Allesson, affärsutvecklingsansvarig stadsinnovation, Atrium Ljungberg.

Biljetter finns på www.shopeatdie.se

Nacka, 2018-10-18