Rikshem väljer Gränbystaden för nytt Uppsalakontor - Atrium Ljungberg

Rikshem väljer Gränbystaden för nytt Uppsalakontor

Atrium Ljungberg har tecknat hyresavtal med Rikshem om närmare 1 000 kvadratmeter nybyggda kontorslokaler i Gränbystaden.

Rikshem är ett av Sveriges största fastighetsbolag med fokus på hyresbostäder och samhällsfastigheter. Företaget äger cirka 28 000 lägenheter och finns representerade i hela landet med 16 olika lokalkontor. Nu flyttar man Uppsalakontoret från centrala Uppsala till Uppsalas andra stadskärna, Gränbystaden. Kontraktet är på fem år och inflyttning sker i februari 2019.

– Vi ser stora fördelar med att etablera vårt Uppsala-kontor i Gränbystaden. Rikshem har över 6 000 bostäder och samhällsfastigheter i Uppsala, varav hälften ligger i Gränby och närliggande områden. Nu flyttar vi närmare en stor del av våra kunder. Det nya kontoret är lättillgängligt både för kunder och anställda och ligger i direkt anslutning till butiker, restauranger, service och träningsanläggningar. Gränbystaden har utvecklats till ytterligare en stadskärna i Uppsala och vi ser fram emot att fortsätta utveckla Rikshems verksamhet här och växa med Gränby, säger David Stockman, fastighetschef Uppsala, på Rikshem.

Gränbystaden i Uppsala fortsätter att växa och fastighetsägaren Atrium Ljungberg har sedan 2013 aktivt breddat utbudet med kontor, bostäder, handel, service och upplevelser. Strax utanför gallerians södra del har Atrium Ljungberg färdigställt två bostadshus med 130 nya hyresrätter. I fastigheten inryms förutom bostäder även 3 000 kvadratmeter kontorsyta som nu är fullt uthyrda.

Rikshem etablerar sig med grannar som Swedbank, Fastighetsbyrån och Revisorshuset. Kontoret ligger på andra våningsplanet i fastigheten med direkt access från det nyligen invigda parkeringsgaraget med 275 parkeringsplatser.

Ett hus kvarstår att färdigställas, vilket görs under hösten 2019. Här kommer det att rymmas ytterligare butiker, restauranger, 70 hyreslägenheter samt 1 500 kvadratmeter kontorslokaler.

– Vi är väldigt glada att Rikshem väljer att flytta hela sitt Uppsalakontor till Gränbystaden, säger Daniel Kvant Suber, affärsutvecklingschef Uppsala och norra Stockholm, Atrium Ljungberg.

– Vi har under flera år breddat utbudet i Gränbystaden och det arbetet fortsätter även framåt. Målet är att vi, inom tre till fem år, kommer att ha adderat ytterligare 20 000 - 30 000 kvadratmeter kontorsyta till området som är på god väg att bli en ny arbetsplats-hub i Uppsala. Rikshems etablering är ett kvitto på just detta, fortsätter Daniel Kvant Suber.

Hyresavtalet med Rikshem är ett så kallat grönt hyresavtal - en överenskommelse mellan hyresvärd och hyresgäst om gemensamma åtgärder för att behålla eller förbättra lokalens miljömässiga prestanda.

Nacka, 2018-11-30