Visionärt samarbete med Atrium Ljungberg inleds... - Atrium Ljungberg

Visionärt samarbete med Atrium Ljungberg inleds när Sweden Foodtech flyttar in i Söderhallarna

I samband med GastroNord, Nordens gastronomiska branschmässa, presenterar Atrium Ljungberg sitt samarbete med Sweden Foodtech som flyttar in i Söderhallarna, där de både kommer att ha kontor och skapa en mötesplats för foodtech-entreprenörer och start ups.

Sweden Foodtech flyttar in på entréplanet i Söderhallarna under maj. De planerar även en pop up-yta, där allmänheten ska kunna upptäcka, uppleva och smaka på framtidens mat. Detta är dock bara startskottet för ett långsiktigt samarbete med målet att transformera Söderhallarna till en världsledande hubb för matinnovation.

- I Söderhallarna knyter vi samman entreprenörer, kockar, storföretag, forskning och samhälle för att skapa nästa generations matsystem, säger Johan Jörgensen, co-founder Sweden Foodtech. I en framtida matvärld, präglad av hållbarhet, hälsa och innovation, kombinerad med tech och data har Sverige och Stockholm unika förutsättningar att ta ett globalt ledarskap. Med foodtech som verktyg kan Sverige bli världens ledande matnation och Söderhallarna dess självklara mittpunkt.

Sedan våren 2017 äger och förvaltar Atrium Ljungberg hela Söderhallarna på Medborgarplatsen i Stockholm. Visionen är att bli Södermalms självklara mötesplats för mat, kultur och kreativitet, med stort fokus på att göra hallarna till ett centrum för det mest banbrytande inom matvärlden. Sweden Foodtech är en viktig samarbetspartner i planerna.

- Det som sammanför oss är den gemensamma visionen om en hubb för mat, innovation och tech, säger Jon Allesson, affärsutvecklingsansvarig stadsinnovation på Atrium Ljungberg. Utöver Stockholms bästa matutbud är planen att saluhallen också ska innehålla food-labs, mathantverkare och matstudios för kurser. Vår vision med Söderhallarna är att det ska bli navet för foodtech, ett innovationscenter och en mötesplats för mat, kultur och kreativa näringar.