Atrium Ljungberg nominerade till Guldstolen för... - Atrium Ljungberg

Atrium Ljungberg nominerade till Guldstolen för nytt huvudkontor

Atrium Ljungberg satsar på att skapa framtidens kontor och som ett led i detta utvecklade bolaget under 2018 sitt egna nya huvudkontor. Idag offentliggjordes det att Atrium Ljungberg är nominerade till Sveriges Arkitekters prestigefyllda pris Guldstolen för huvudkontoret i Sickla.

I samband med möbelmässan Furniture & light fair i Älvsjö presenterades de tre nominerade bidragen i årets Guldstolen. Utöver Atrium Ljungberg återfinns Bibliotek no 5 och Boule Bar på Liljeholmen bland de nominerade. Varje år delas priset ut till en svensk inredning av hög arkitektonisk kvalitet. Priset ska belöna en nyligen färdigställd inredning och miljön ska ha högt konstnärligt, innovativt värde samt vara funktionell och välgestaltad. Guldstolens jury utses av Sveriges Arkitekters akademi för inredningsarkitektur.

Atrium Ljungbergs nya huvudkontor har skapats i nära samarbete med arkitekt- och designbyrån Koncept där Charlotta Skog varit projektansvarig. I utvecklingsarbetet har stor inspiration hämtats från hotell, som ofta erbjuder välkomnande och rogivande miljöer med hög servicegrad. Ett annat ledord har varit att utveckla ett kontor som är långsiktigt och hållbart. Därför har det varit viktigt att välja material och möbler som rimmar med detta. Snickerier, textilier och möbler är i möjligaste mån producerade lokalt eller av utvalda leverantörer som har en tydlig hållbarhetsprofil.

Det nya huvudkontoret ligger i Luftverkstaden, Atlas Copcos gamla industriarv i Sickla. Ambitionen har varit att behålla lokalens tidstypiska och industriella känsla, bland annat genom råa betonggolv, tak med synliga installationer och glasväggar med industrikänsla. För att mjuka upp lokalen har växter, klädda möbler, mattor, textilier och trädetaljer använts.

- Jag är väldigt stolt över nomineringen i Guldstolen. Vi vill ligga i framkant med vårt kontorserbjudande och därför är det glädjande att vi på så många sätt blivit uppmärksammade för vårt egna huvudkontor. Det här är en modern, estetisk arbetsplats som verkligen stimulerar samarbete, kreativitet och effektivitet, men som också erbjuder plats för fokus och återhämtning, säger Annica Ånäs, vd Atrium Ljungberg.

Guldstolen har delats ut sedan1992 och bland tidigare vinnare märks bland andra restaurang Luzette och arbetsklubben Alma, båda i Stockholm. Priset till årets vinnare kommer att delas ut vid Sveriges Arkitekters Arkitekturgala den 19 mars på Konserthuset i Stockholm.

Nacka, 2019-02-07

Ladda ner bilder