Gränbystaden vidgar Uppsalas kontorsmarknad - Atrium Ljungberg

Gränbystaden vidgar Uppsalas kontorsmarknad

Atrium Ljungberg har nyligen tecknat hyresavtal med Atea om 600 kvadratmeter kontor i Gränbystaden. Därmed är närmare 5 000 kvadratmeter nybyggd kontorsyta fullt uthyrda.

Atea är en av Sveriges största leverantörer av it-infrastruktur. Företaget har omkring 2 500 anställda på ett trettiotal orter över hela Sverige. Atea är sedan tidigare hyresgäst hos Atrium Ljungberg genom sitt huvudkontor i Kista Front. Det nya kontraktet i Gränbystaden löper på fem år och inflyttning sker i november 2019. Atea blir grannar med bland andra Rikshem, Swedbank, Fastighetsbyrån, Fonia och Revisorshuset. Kontoret har direkt access från det nyligen invigda parkeringsgaraget och i nära anslutning till Gränbystadens galleria.

– Atea i Uppsala växer och för att kunna fortsätta möta efterfrågan från våra kunder behöver våra lokaler växa med oss. I valet av lokal har en viktig aspekt varit att vi som hyresgäster ska kunna jobba aktivt med att minska vår resursanvändning och miljöpåverkan, vilket Gränbystadens nya byggnader möjliggör, säger Markus Olsson, platschef på Atea i Uppsala.

Fastighetsägaren Atrium Ljungberg har sedan 2013 aktivt breddat utbudet med kontor, bostäder, handel, service och upplevelser i Gränbystaden. Bolaget har under 2017 - 2019 färdigställt tre hus med närmare 5 000 kvadratmeter kontorsyta. I husen inryms förutom kontor även 200 nya hyreslägenheter, butiker, service och restauranger.

– Vi har under flera år breddat utbudet i Gränbystaden något vi fortsätter med även framåt. Målet med att addera kontor i dessa hus var att undersöka efterfrågan på kontor i Gränbystaden. Gensvaret har varit mycket stort, därför kommer vi att fortsätta addera ytterligare kontorsyta till området som är på god väg att bli en ny kontorsmarknad i Uppsala. Vi märker att företag efterfrågar lägen där man kan erbjuda mervärden till sina medarbetare i form av bra service, goda kommunikationer och för kunden nybyggda, attraktiva och skräddarsydda kontor. Ateas etablering är ett exempel på just detta, säger Daniel Kvant Suber, affärsutvecklingschef Uppsala och Norra Stockholm, Atrium Ljungberg.

Hyresavtalet med Atea är ett så kallat grönt hyresavtal - en överenskommelse mellan hyresvärd och hyresgäst om gemensamma åtgärder för att behålla eller förbättra lokalens miljömässiga prestanda.

Nacka, 2019-05-29