Barnteater och festivalarrangör flyttar till... - Atrium Ljungberg

Barnteater och festivalarrangör flyttar till Slakthusområdet

Nu breddar Atrium Ljungberg kulturutbudet i Slakthusområdet med två nya aktörer. Konsert- och festivalarrangören FKP Scorpio och Teater Pero är de senaste tillskotten som etablerar sina kontor i den framväxande stadsdelen, där ett rikt och brett kulturutbud kommer att löpa som en röd tråd.

Slakthusområdet har redan idag ett levande kulturliv och efter sommaren flyttar ytterligare två aktörer in i området. Efter 27 år med egen scen på Sveavägen flyttar Teater Pero till Slakthusområdet för att driva sin verksamhet från ett nytt kontor. Teater Peros turnéverksamhet kommer att utgå ifrån den nya platsen och till hösten kommer teatern fortsatt att gästspela i sina gamla lokaler.

Det känns jättekul att med Teater Pero kunna välkomna en ny scenkonstaktör till området och dessutom en aktör som specifikt arbetar med barn- och ungdomskultur, säger Jon Allesson, affärsutvecklingsansvarig för stadsinnovation på Atrium Ljungberg. Vår vision är att Slakthusområdet ska bli Stockholms nya mötesplats för mat, kultur och upplevelser och därför är vi väldigt glada att kulturaktörer med olika inriktning vill samlas här. Barnkultur är en viktig del i helheten.

Längre bort på samma gata har en av Sveriges största konsert- och festivalarrangörer, FKP Scorpio, funnit sitt nya hem. I september flyttar de in i sina nya lokaler strax bakom Slakthusgrillen, bredvid det nyöppnade kafferosteriet Stockholm Roast.

– Att flytta vårt kontor till Slakthusområdet känns helt rätt och vi är väldigt taggade på att redan från start vara en del av det nya Slakthusområdet som växer fram. Vi är övertygade om att vi kommer att hitta massor med synergier med andra hyresgäster som redan nu finns i området och dra nytta av varandras kompetens. För oss är sammanhanget och känslan helt rätt med närheten till de stora arenorna i Globenområdet och klubbarna kring Slaktis, säger Božo Rasic, VD på FKP Scorpio.

Nacka, 2020-06-30

Ladda ner bilder