Konstverk växer fram på Mobilia - Atrium Ljungberg

Konstverk växer fram på Mobilia

Nu har uppförandet av Sveriges största växtvägg inletts i stadskvarteret Mobilia. Den levande och föränderliga vertikala trädgården om hela 270 kvadratmeter, är inspirerad av det skånska landskapet och byggs upp över entrén till barnkulturhuset Funnys Äventyr, som öppnar i höst.

En extra dimension till konstverket är att utseendet kommer att skifta mellan morgon och kväll, kalla och soliga dagar, samt med årstiderna, säger Anders Murmark, Fastighetschef på Atrium Ljungberg. Precis som folklivet på Mobilia skiftar över dagen och veckan.

Växtväggen innehåller 60 olika arter av blommor och gröna växter. Hälften av växterna är vintergröna och här finns även flera vedartade växtarter som kommer att skapa fin struktur. Bakom väggen finns ett avancerat, uppkopplat system som styr näring och bevattning efter temperatur och årstid. Våren är en bra tid för plantering och väggen kommer att vara klar i mitten på april.

Vi hämtar inspiration från landskapet runt Malmö, där åkerlappar i olika former och nyanser bildar ett mönster. Vanligtvis när vi arbetar med vertikala trädgårdar är det mjuka linjer men här på Mobilia är ambitionen att måla en föränderlig tavla med 150 fält och mer rektangulära former, säger Jens Öqvist, landskapsingenjör på Greenworks, som ligger bakom konstverket.

Mobilia tar nu ytterligare ett steg i utvecklingen att bli Malmös grönaste handelskvarter, när det nya Torghuset som bland annat innehåller barnkulturhuset Funnys äventyr, biograf, handel och 74 lägenheter färdigställs. Fastighetsägaren Atrium Ljungbergs ambition är att skapa en attraktiv stadsmiljö där handel och kontor möter boende och kultur.

Nacka, 2020-04-01

Pressmeddelandet som pdf