Premiär för unik och bred kultursatsning på... - Atrium Ljungberg

Premiär för unik och bred kultursatsning på Mobilia – Funnys Äventyr invigs

De senaste åren har Mobilia genomgått en förvandling från traditionellt köpcentrum till modernt stadskvarter. Idag blir Mobilia ett utropstecken i Malmös kulturliv när sagovärlden Funnys Äventyr invigs. Tillsammans med Nordisk Film Bio är Funnys Äventyr en del av Atrium Ljungbergs satsning för att bredda utbudet av spännande upplevelser på Mobilia.

– Atrium Ljungberg arbetar strategiskt och långsiktigt med att utveckla stadsmiljöer där människor trivs och vill vara. Vi arbetar kontinuerligt med att identifiera och utvärdera olika typer av koncept som kan berika Mobilia. Med Funnys Äventyr och Nordisk Film Bio kan vi nu erbjuda en fantastiskt spännande och för regionen helt unik kultursatsning. Vi hoppas att detta ska få genklang inte bara i Malmö utan i hela Öresundsregionen, säger Anders Murmark, fastighetschef på Atrium Ljungberg i Malmö.

I det nybyggda Torghuset kan Malmöborna nu ta del av ett nytt breddat kulturutbud. I Nordisk Film Bios 4DX-salonger kan besökare se, känna och lukta på filmupplevelsen. Sagovärlden Funnys Äventyr ger barn ett stort utrymme för den fysiska leken, uppmuntrar till läsning och att utveckla sina språkliga kunskaper. På plats finns älskade sagofigurer som Alfons Åberg, Mumin, Pettson och Findus samt en sagokarusell, ett läslusthus och ett trädgårdscafé. Genom satsningen på Funnys Äventyr blir Mobilia och Malmö en av Sveriges främsta mötesplatser för barnkultur.

– Det är en fantastisk känsla att idé nu har blivit verklighet och vi tackar Atrium Ljungberg för ett riktigt bra samarbete. Valet att placera Funnys Äventyr i Malmö och på Mobilia var en självklarhet med tanke på staden och stadskvarterets dynamik och läge. Vår förhoppning och vårt ändamål är att Funnys Äventyr ska berika många barn med kultur och läsning framöver, säger Staffan Götestam, initiativtagare och konstnärligt ansvarig för Funnys Äventyr.

– För oss är det viktigt att alla Malmös barn har tillgång till kultur och en meningsfull fritid, att de får utveckla sina språk och sin läslust. Berättelser kan vara en bra väg in i läsandet, och genom stadens samarbete med Funnys Äventyr kommer alla Malmös yngsta skolbarn att kunna leka sig fram genom en värld full av sagor. Att det dessutom ligger så centralt betyder mycket för Malmös besöksnäring, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö.

Fakta Mobilia:

Mobilia ägs och förvaltas av Atrium Ljungberg som är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Fram till 1965 var det textilfabrik i lokalerna som nu utvecklats till en levande stadsdel med 100 butiker, restauranger och service samt 350 hyreslägenheter och en förskola. Här finns 1600 parkeringsplatser varav 75 laddplatser och 700 cykelparkeringar. Mobilia är arbetsplats för 1100 personer och hade 13 miljoner besökare och en omsättning på 1,85 miljarder kronor 2019.

Funnys Äventyr på Mobilia. Foto: Jacob Götestam/Manne Widung

Nacka, 2020-10-08