Atrium Ljungberg tecknar hyresavtal med 10x... - Atrium Ljungberg

Atrium Ljungberg tecknar hyresavtal med 10x Genomics i Life City i Hagastaden

Atrium Ljungberg har tecknat hyresavtal med bioteknikföretaget 10x Genomics om drygt 2 000 kvadratmeter i Life City i Hagastaden.  Nybyggda Life City står klart för inflytt i början av 2022 och ligger mitt i Hagastaden som utvecklas till ett av världens främsta områden för life science.

10x Genomics, med huvudkontor i USA, är ett teknikföretag inom life science som bygger produkter för att utforska, förstå och bemästra biologin för att främja människors hälsa. Företagets produkter används av forskare från hela världen, inklusive alla de 100 främsta globala forskningsinstitutionerna. Företaget har drivit ett forskningscenter i Sverige sedan 2018.

– Vi ser verkligen fram emot att flytta in i Life City. Placeringen mitt i Hagastadens life sciencekluster är strategiskt helt rätt för oss. Det ger oss möjlighet att arbeta nära andra företag och organisationer inom forskning och utveckling, säger Michael Schnall-Levin, Senior Vice President of R&D och Founding Scientist på 10x Genomics.

Life City kommer att vara färdigbyggt i början av 2022 med en total uthyrbar area om cirka 27 000 kvadratmeter. Bland övriga aktörer i huset finns Academic Work och på bottenvåningen finns konferensytor samt restaurang och matcafé som drivs av framgångsrika K-märkt. Vid ett av Skandinaviens mest visuella lägen, där 200 000 människor passerar varje dag, får Life City en unik placering ovanpå E4:an precis intill några av Sveriges viktigaste aktörer inom life science; Karolinska Institutet, KTH, Nya Karolinska Solna och Stockholms universitet.

– Vi är fantastiskt glada över att hälsa 10x Genomics välkomna till Life City. Vår vision är att Life City ska bli en självklar mötesplats för alla verksamma i Hagastaden. Med sitt centrala läge, bra konferensmöjligheter och en kvalitativ restaurang med höga hållbarhetsambitioner har vi alla förutsättningar för det, säger Désirée Walkenström, affärsstrateg på Atrium Ljungberg.

Life City har hållbarhetscertifierats med BREEAM Excellent och hyresavtalet med 10x Genomics är ett så kallat grönt hyresavtal – en överenskommelse mellan hyresvärd och hyresgäst om gemensamma åtgärder för att behålla eller förbättra lokalens miljömässiga prestanda. Cushman & Wakefield har agerat rådgivare till 10x Genomics i processen.

Nacka, 2021-06-02

Ladda ner bild