Svenska Atrium Ljungberg ett av världens mest... - Atrium Ljungberg

Svenska Atrium Ljungberg ett av världens mest innovativa bolag

Atrium Ljungberg har utsetts till ett av världens mest innovativa bolag av det amerikanska magasinet Fast Company. Den årliga listan World’s Most Innovative Companies, den mest prestigefyllda rankingen av innovativa bolag globalt, placerar det svenska fastighetsbolaget på plats 8 i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA). Nvidia, Novo Nordisk och Microsoft tar de tre topplaceringarna globalt. Atrium Ljungberg är det enda svenska bolaget som är med i årets ranking utanför branschspecifika underkategorier. AL är även det enda fastighetsbolaget i världen som är med utanför fastighetsbranschens egen underkategori.

Utmärkelsen grundar sig till stor del i projektet Stockholm Wood City, världens största stadsutvecklingsprojekt i trästomme, som utvecklas av Atrium Ljungberg i Sickla, Nacka kommun. Projektet har fått stor internationell uppmärksamhet, bland annat av World Economic Forum, CNN, The Economist, Der Spiegel och Bloomberg. Trästaden är placerad cirka en kvart från Stockholms centralstation, längs den planerade förlängningen av den blå tunnelbanelinjen. Byggstarten planerades initialt till 2025 men kommer nu att ske redan under 2024.

”Den här fina utmärkelsen delas av alla våra medarbetare som genom sitt målmedvetna arbete möjliggör för oss att ta en ledande roll i den hållbara omställningen. Det är lätt att ha en stor vision, en annan sak att ta banbrytande initiativ från idéstadiet till beslut och genomförande. Vi är redan igång med Stockholm Wood City – där vi har chansen att visa hur man kombinerar utveckling av attraktiv 15-minutersstad med ett byggande som tar hänsyn till planetens begränsade resurser”, säger Atrium Ljungbergs vd Annica Ånäs.

Visionsbild Stockholm Wood City. Illustration: Atrium Ljungberg / Henning Larsen

En annan aspekt som ingått i nomineringen är att AL har utvecklat ett eget socialt hållbarhetsindex som man löpande utvärderar sina fastighetsområden gentemot. Indexet påvisar en betydande utveckling det senaste året, visar bolagets egen årsredovisning.

”Vår strategi är att utveckla hela områden med kontor, bostäder, handel, service och kultur. Människor står i centrum för vår affärsmodell, inte byggnader, eller för den delen trä och andra material. Kontor är en stor del av vårt bestånd och vi ser att de arbetsgivare som har högst status i dag är de som prioriterar medarbetares välmående. Vi behöver utveckla platser som främjar välmående och annat som är viktigt för människor. Där ingår hållbarhet och naturliga material som människor mår bra av”, avslutar Annica Ånäs.

Annica Ånäs rankades nyligen som en av näringslivets mäktigaste kvinnor i Dagens Industri. Enligt DI:s lista är hon den mäktigaste kvinnan i fastighetsbranschen. Under 2024 har hon också toppat Tidskriften Rums lista över de 100 mäktigaste personerna inom svensk arkitektur och design.

Med en beräknad investeringsvolym om 14 miljarder kronor är Stockholm Wood City ett av de största pågående investeringsprojekten i grön omställning i Europa. När trästaden står klar kommer den också bli södra Stockholms största arbetsplatsområde. I Storstockholm föreligger en obalans där merparten av arbetsplatserna ligger norr om staden, vilket ökar pendlingstider och avstånd. Atrium Ljungberg utvecklar parallellt tre megaprojekt i huvudstaden söder om Centralstationen: Stockholm Wood City, nya Slussen och Slakthusområdet. Samtliga har eller kommer inom några år ha utbyggd tunnelbana.

Fast Companys motivering översatt till svenska av Atrium Ljungberg

”Även i det miljömedvetna Sverige finns det fortfarande mycket arbete att göra för att byggsektorn ska bli mer hållbar. 2023 lanserade stadsutvecklaren Atrium Ljungberg en ambitiös satsning – och en djärv vision – för hur stadsplanerare kan ställa om nybyggande från energikrävande betongmaterial: Stockholm Wood City, ett 250 000 kvadratmeter stort projekt helt i trä, som omfattar 2 000 bostäder och 7 000 kontorsplatser.

Planerat kring en kommande tunnelbanestation kommer distriktet, med 25 kvarter och en beräknad investeringsvolym på motsvarande 1,4 miljarder dollar, att börja välkomna hyresgäster 2027 och fungera som både en modell för miljövänligt byggande och miljövänligt stadsliv. Atrium Ljungberg är redan ledande inom hållbart byggande: Man har tagit fram ett eget socialt hållbarhetsindex, efter 10 av FN:s hållbara utvecklingsmål, och använder material med lägre klimatpåverkan samtidigt som man effektivt använder resurser för att förebygga svinn. Företaget siktar på att vara klimatneutralt till 2030 och räknar med att ha halverat sina utsläpp från byggande till 2025.”

Se länk nedan för det engelska originalet.

Länkar (på engelska):

Nacka, 2024-03-19