Tradera flyttar huvudkontoret till Life City - Atrium Ljungberg

Tradera flyttar huvudkontoret till Life City

Atrium Ljungberg har tecknat hyresavtal med Tradera som flyttar sitt huvudkontor till Life City i Hagastaden. Avtalet omfattar närmare 700 kvadratmeter moderna kontor, i ett av Sveriges mest visuella lägen.

Tradera är Nordens största marknad för second hand och begagnat och företagets vision är att vara drivande i omställningen till en cirkulär ekonomi. På Tradera finns drygt 2,8 miljoner begagnade saker till försäljning, mer än 3,2 miljoner användare och Tradera har 6 miljoner besök per vecka. I början av 2024 flyttar bolaget sitt huvudkontor till Atrium Ljungbergs fastighet Life City, mitt i Hagastaden.

– Vi växer och vill ha en arbetsplats som känns ljus, modern och kreativ, med kontorsytor anpassade för det nya, hybrida arbetslivet. Hagastaden har en innovativ, urban prägel som passar oss och det känns helt rätt att fortsätta vår resa här, säger Stefan Öberg, vd på Tradera.

Under det senaste året har Atrium Ljungberg tecknat avtal med en mängd företag i Hagastaden, bland andra Zmarta Group, Nordr, MTR Nordic, Wolt, Aarke och Kry. I området finns också ett flertal gallerier, hotell samt restauranger och takbarer.

Atrium Ljungberg är en av de största fastighetsutvecklarna i Hagastaden och har såväl ombyggda industribyggnader som moderna kontorshus i sitt bestånd. Förutom nya Life City märks Mineralvattenfabriken och det så kallade PV-palatset som nu renoveras för att rymma moderna kontor med industrikänsla, klart för inflytt under 2024. I kvarteret ligger även Industricentralen, en ikonisk tegelbyggnad som bland annat huserar ett flertal arkitektkontor och några av Sveriges främsta konstgallerier.

Fram till 2030 planeras Hagastaden växa med 50 000 arbetsplatser och 6 000 nya bostäder och rakt genom stadsdelen planeras för ett av stadens största parkprojekt, som knyter ihop Hagastaden med Hagaparken.

– Vi är så glada att ett av Sveriges mest välkända och framstående techbolag valt Life City för sitt huvudkontor. Precis som vi har Tradera på nära håll sett den fantastiska utvecklingen Hagastaden. Det finns en unik internationell, bubblande atmosfär här som inte går att hitta på andra ställen i Stockholm. Intresset är stort både för de nya, ultraurbana delarna och de äldre industrifastigheterna och många tech- och kunskapsintensiva bolag har på senare tid valt att etablera sig här, säger Alexander Yü, Leasing Manager på Atrium Ljungberg.

Hyresavtalet med Tradera är ett så kallat grönt hyresavtal - en överenskommelse mellan hyresvärd och hyresgäst om gemensamma åtgärder för att behålla eller förbättra lokalens miljömässiga prestanda.