Mobilia har Malmös största solcellsanläggning - Atrium Ljungberg

Mobilia har Malmös största solcellsanläggning

Fastighetsbolaget Atrium Ljungberg har installerat solceller på taket på Mobilia i Malmö. Med sina 2 500 kvadratmeter är anläggningen den största av sitt slag i Malmö – och stärker Mobilias vision att bli Malmös grönaste stadskvarter.

Det här är ett viktigt steg i Atrium Ljungbergs hållbarhetsarbete, som vi tror kommer uppskattas av såväl närboende som Mobilias besökare. Att ta tillvara på den energi som solen ger och själva producera förnyelsebar el är ett bidrag för att klara de klimatutmaningar som vi står inför, säger Anders Murmark, fastighetschef på Atrium Ljungberg i Malmö.

Med sina 2 500 kvadratmeter är solcellsanläggningen i Mobilia den största av sitt slag i Malmö och en av de största i Sverige. Under ett år kommer anläggningen att kunna producera drygt 450 000 kilowattimmar el, vilket motsvarar den mängd som skulle krävas för att driva en elbil 250 000 mil.

Med satsningen på solceller i Malmö vill Atrium Ljungberg bidra ytterligare till att skapa en hållbar stad, där människor kan mötas på ett klimatvänligt sätt. Bolaget har sedan tidigare investerat i stora solcellsanläggningar på fler fastigheter i Sickla, Stockholm.

Under en solig timme i juni producerar solcellsanläggningen el motsvarande:

•  Elbilkörning cirka 340 mil
  •  Laddning av cirka 46 000 mobiltelefoner
  •  Bryggning av cirka 29 000 koppar kaffe

Investeringen i solceller är ett led i Atrium Ljungbergs hållbarhetsarbete. Bolaget har satt upp flera hållbarhetsmål där det viktigaste är att minska energianvändningen. Atrium Ljungberg prioriterar också grön finansiering genom gröna obligationer och gröna banklån med koppling till våra hållbarhetsprojekt.

Nacka 2019-08-28