
Hållbara fastigheter och lokaler
Klimatpåverkan projekt och förvaltning
Vi arbetar systematiskt med att minska vår påverkan på miljön, både när vi förvaltar befintliga fastigheter och anpassar, renoverar eller utvecklar nytt. Det är inte bara en del av vårt ansvar, utan också en strategisk fördel då efterfrågan på hållbara lokaler och bostäder växer.
Vi mäter och reducerar våra klimatutsläpp både i förvaltningen och i våra projekt. I förvaltningen har klimatavtrycket per kvadratmeter (kgCO₂e/Atemp) minskat med 22 % jämfört med vårt startvärde, till och med 2024. Våra klimatutsläpp i förvaltningen mäts baserat på energiförbrukning, genererat avfall, transporter till våra handelsplatser och material som används vid hyresgästanpassningar.
För projekten mäts klimatavtryck per kvadratmeter (kgCO₂e /BTA) där vi fram till och med 2024 nått en minskning på 30 % från startnivån. Mätningarna baseras på livscykelanalyser (LCA) som omfattar hela projektets livslängd – från byggskede och användning till slutskede (skede A–C). LCAer genomförs flera gånger under projektets gång, från tidigt skede till bygghandling, för att kunna fatta medvetna beslut som minskar klimatpåverkan. Nästan 80% av påverkan från projekt är relaterat till material och avfall från byggprocessen.
Energianvändning
Från år 2014 till och med år 2021 har vi minskat våra fastigheters totala energianvändning per kvadratmeter med 26 procent. Energianvändningen har en betydande klimatpåverkan som behöver reduceras. Detta ska i första hand ske genom energieffektiviseringar i förvaltningen, men också genom att vår nyproduktion strävar mot nära noll energihus. Vårt energimål är 40% lägre energianvändning 2030 (kWh/Atemp, köpt fastighetsenergi) jämfört med 2023. Mellan 2023 och 2024 minskade energianvändningen (ej normalårskorrigerad) per kvadratmeter med 8% i jämförbart bestånd.
El står för den största andelen av vår och våra kunders energianvändning. I normalfallet förser vi hyresgästerna med el och debiterar dem utifrån faktisk förbrukning. 100% av den el vi köper är från ursprungsgaranterad vattenkraft, certifierad med Gold standard.
Sedan 2019 har vi byggt ut solceller i stor omfattning, från 667 till 25 378 kvm. Idag finns solcellsanläggningar i Gränbystaden, Sickla, Slakthusområdet, Liljeholmen, Kista, Hagastaden och Malmö. Produktionen uppgår till ca 4,2 gigawattimmar om året, vilket motsvarar 12% av all fastighetsel.
Material
Materialinköp står för en stor del av våra klimatutsläpp, både i projekt och i förvaltning, till exempel vid underhåll och hyresgästanpassningar. För att minska påverkan behöver vi välja material med lägre klimatavtryck, och i högre grad arbeta med återbrukat och återvunnet material. Vid större byggnadsdelar är förnyelsebara och fossilfria alternativ av stort fokus. Det gör det också viktigare än någonsin att ta tillvara på befintliga resurser och bevarande. Material som redan finns i våra fastigheter ska användas igen när det är möjligt. För att lyckas krävs ett nära samarbete med våra leverantörer för att öka cirkulära materialflöden.
Avfall och cirkularitet
Arbetet med avfall handlar främst om att undvika uppkomst av stora mängder avfall i våra byggprojekt, nyproduktion och hyresgästanpassningar; men även att öka återvinningsgraden på byggarbetsplatser, hos våra hyresgäster och på handelsplatserna. För att förflytta oss och branschen har vi antagit nya mål om att nå 20% cirkulär materialanvändning vid hyresgästanpassningar (HGA), renoveringsprojekt (ROT) och i nyproduktion (NYP) samt att minska avfallsmängden med 20% fram till 2030. De cirkulära lösningarna är en viktig del i att minska klimatpåverkan från både projekt och förvaltning.
Transporter
Utsläpp från fordon vi äger eller hyr samt tjänsteresor står endast för en mindre del av våra utsläpp. Vi har desto mer inom vårt Scope 3: transporter kopplat till byggprojekt, samt alla persontransporter av de som bor, jobbar och besöker våra platser. Här finns stor potential i att minska utsläppen. I våra projekt kan vi kravställa på fordon och drivmedel samt aktivt försöka hitta lösningar för effektivisering av transporter. När det gäller våra besökare, boende och hyresgäster blir fokus att kunna erbjuda bra alternativ och aktivt kommunicera dessa. Där hänvisar vi till kollektivtrafik, möjlighet till laddning och bra cykel- och gångförutsättningar.
Vatten
Vi arbetar för att effektivisera vattenanvändningen och har mål om att minska vattenförbrukningen per kvadratmeter med 20% till år 2030. Mellan 2023 och 2024 minskade vattenförbrukningen per kvadratmeter med 2% i jämförbart bestånd. Fastigheterna är anslutna till de allmänna vattensystemen som ansvarar för vattenkvalitén. Ingen av fastigheterna har identifierats belägna i områden med vattenstress

Miljöcertifiering
Miljöcertifieringar är ett viktigt verktyg för att säkerställa att våra fastigheter lever upp till höga hållbarhetskrav och har lägre miljöpåverkan. Vid nyproduktion och stora ombyggnadsprojekt använder vi oss av BREEAM, med målsättningen att nå minst betyget Excellent. Våra befintliga fastigheter certifieras enligt BREEAM In-Use med lägsta nivå Very Good. För bostadsprojekt använder vi certifieringssystemet Miljöbyggnad, där betyget Silver är vår minimistandard. Certifieringarna stödjer oss i att nå både övergripande hållbarhetsmål och specifika krav i projekteringen.
För att minimera miljöpåverkan och användning av farliga ämnen under byggnationer använder vi också Byggvarubedömningen vid inköp av byggmaterial. Den fungerar som en digital loggbok med miljöbedömda produkter och hjälper oss att följa FN:s försiktighetsprincip.
Samverkan med våra kunder
Hyresgästernas intresse för hållbara lösningar och effektiviseringar ökar. Atrium Ljungbergs gröna hyresavtal är ett exempel på samverkan mellan fastighetsägare och hyresgäst för att tillsammans minska miljöpåverkan i fastigheterna inom områden som exempelvis energi, material och avfall. Avtalet hanterar även inomhusmiljö som är viktigt för våra hyresgäster ur ett hälsoperspektiv.
Vid slutet av 2024 var 79% av den kontrakterade årshyran tecknad med gröna hyresavtal. De gröna hyresavtalen är ett steg i att samverka kring resurseffektivitet och hjälpas åt att nå respektive bolags mål. Våra kunder kan följa sin egen energianvändning i vår kundportal Servicenter, där man också har benchmarktal att jämföra mot. Där finner man även statistik kopplad till energi- och vattenförbrukning. Vi samarbetar kontinuerligt för att hitta fler möjliga effektiviseringsåtgärder i lokalerna.