"Det handlar om att köpa flöden och... - Atrium Ljungberg

"Det handlar om att köpa flöden och varumärkesexponering"

Förra året fick vi en ny, härlig kollega till vårt leasing-team: Alexander Yü. I en nyskapad roll som Leasing Developer arbetar Alexander bland annat med att hjälpa företag med varumärkesexponering genom att etablera nya aktörer och koncept vid tillfälliga uthyrningar på våra platser. Vi bad Alexander att berätta lite mer om sig själv och vad han arbetar med hos oss.

Min farfar kom till Sverige som en av de första kinesiska utbytesstudenterna på KTH. Han var maskiningenjör och doktorerade i metallurgi på 60-talet. Han träffade min farmor i Sverige och föll pladask och gifte sig. Min far är sedan född här och träffade min mor i Kina. I sin natur så föll det mig ganska självklart att jag skulle åka till Kina för mitt första äventyr, vilket jag också gjorde.

Jag och min dåvarande flickvän tog examen på Växjö Universitet 2007 och såg en möjlighet i våra liv som inte fick missas. Världens största evenemang skulle äga rum - Olympiska Spelen 2008 i Beijing. Jag fick ett jobb på China Central Television via släktingar som assisterande PR-chef, vilket innebar att koka kaffe och te till chefer, men jag fick vara med om det häftigaste eventet i världen och se till exempel Usain Bolt slå sitt första världsrekord framför en publik på nästan 91 000 människor. Helt magiskt!

Efter cirka 3 år i Beijing vi att vi skulle flytta hem. Jag jobbade med lite olika jobb i några år tills jag ramlade in i fastighetsbranschen som jag hade många fördomar om, men vad fel jag hade. Jag fick chansen att jobba med norra Europas största handelsprojekt; Mall of Scandinavia för bolaget Unibail-Rodamco och är ”hooked ever since”. Därefter hade jag en period på Skanska som affärsutvecklare för kommersiella fastigheter och nu är jag på Atrium Ljungberg med en ny roll som heter Leasing Developer.

Jag har en uppdelning där jag dels jobbar med en strategisk uppbyggnad av tillfälliga nedslag för bolag som vill vara del av våra destinationer och stadsdelar. Man kan lite förenklat kalla det för pop-up, men det är betydligt större än så. Man måste sätta sig in i etableringens verksamhet på ett annat sätt än vid traditionell uthyrning. Det handlar snarare mer om att ”köpa flöden” och varumärkesexponering än klassisk butiksetablering. Att dessutom skapa ett innehåll som tillför något unikt och händelserikt för stadsdelen och mötesplatsen.

Dessutom jobbar jag även med omvärldsbevakning, trendanalyser samt nya affärslösningar utöver traditionell transaktion och uthyrning som fastighetsbolag alltid jobbar med.

En rolig sak är att min farfar efter sin utbildning blev en av de första kineser som anställdes på Atlas Copco i Sickla. Atrium Ljungberg förvärvade det gamla industriområdet av Atlas Copco för drygt 20 år sedan och där jobbar jag idag. Cirkeln är kanske sluten som man säger. 😊

Är du intresserad av att veta mer om möjligheterna att göra tillfälliga nedslag på våra platser? Hör av dig till mig!

/Alexander