"Jag vill fortsätta att kroka arm med Atrium Ljungberg i vår fortsatta tillväxt"
Efter att den här intervjun gjordes drog Coronakrisen in över världen. Detta har gjort att Sopköket tillfälligt gjort om sitt koncept helt och hållet. De satsar nu på take away, drive thru samt erbjuder gratis hemleverans i samarbete med Söderhallarna. Dessutom levererar de 50 hjälpmåltider/vardag till de som har det tuffast ekonomiskt just nu inom grupperna äldre, ensamstående småbarnsföräldrar samt hemlösa, arbetslösa och nyanlända. Läs mer på sopkoket.se
Sopköket, som grundades av Filip Lundin 2015, har idag en framgångsrik cateringverksamhet och öppnade för ett drygt år sedan en välbesökt restaurang i Söderhallarna på Södermalm i Stockholm. Samarbetet mellan Sopköket och Atrium Ljungberg startade egentligen av en slump. Året var 2017 och Atrium Ljungberg hade precis förvärvat Söderhallarna där det kunskapsdrivande forumet Studio Atrium Ljungberg arrangerades. Atrium Ljungberg bjöd in till föreläsning och samtal om framtidens mat och hur en saluhall kan anpassa sig till dessa trender. Här presenterades även visionen för framtidens Söderhallarna. Sopköket anlitades till att hantera cateringen.
"Jag tog kontakt med Mattias Rousakoff (Retail Leasing Manager på Atrium Ljungberg) under eventet och sa att jag tycker att vi borde samarbeta. Jag gillade hela viben som förknippas med Atrium Ljungbergs varumärke - proffsigt och samtidigt coolt. Jag tror att både jag och Mattias såg att det fanns vinningar och bra koppling mellan visionen för Söderhallarna och Sopkökets affärsidé", säger Filip Lundin, grundare och vd på Sopköket.
Film från eventet i Söderhallarna hösten 2017
Sopköket engagerar sig fullt ut i det växande klimatproblemet och resursslöseriet, där matproduktion står för en tredjedel av de totala koldioxidutsläppen och en tredjedel av all mat som produceras blir matsvinn. Kärnan i verksamheten är att minska matsvinnet genom att driva catering och restaurang på räddade råvaror. Cateringtransporterna med elcykel och vid många cateringuppdrag erbjuds doggie bags. Men hållbarhetsfokuset sträcker sig längre än så.
"Vi vill skapa jobbtillfällen för folk som står utanför arbetsmarknaden. Det kan röra sig om nyanlända och andra marginaliserade grupper. Vi skänker också både räddade råvaror och mat till behövande. I restaurangen är möblerna second hand. Vi samarbetar med en kille som säljer på Blocket som använder restaurangen som ett slags showroom, så du kan i princip köpa med dig stolen hem efter lunchen", säger Filip.
Filip Lundin, grundare och vd, Sopköket. Foto: James Johansson/Sopköket
Verksamheten har vuxit snabbt men hela tiden organiskt. Under en längre resa i Indien, där Filips farfar är född, fick han möjlighet att lära sig att laga mat på ett nytt sätt, där man tog vara på resurser på ett helt annat sätt än hemma i Sverige. När Filip kom hem till Stockholm 2015 hade han med sig en dröm om att starta en foodtruck med hållbarhetsfokus och kom på namnet "Sopköket".
"Jag kontaktade matbutiken Gryningen för att höra om de hade något matsvinn. Det hade de inte, men jag fick lite blomkål ändå för att de gillade min idé. En solig sommardag gjorde vi vårt första event i Rålambshovsparken. Vi tog en massa bilder och skapade en Facebook-sida och därefter började det löpande att trilla in cateringuppdrag", säger Filip.
Under hösten 2017 pågick samtalen mellan Sopköket och Atrium Ljungberg och i november öppnade en mindre pop-up-restaurang i Söderhallarnas saluhall. Restaurangen blev väldigt populär och avtalet, som från början endast var en månad, förlängdes löpande. Men det var svårt att skapa långsiktig stabilitet med så få sittplatser. Hösten 2018 dök möjligheten upp att kunna öppna en större restaurang i en annan del av Söderhallarna. Tack vare detta har verksamheten kunnat växla upp.
"Här tog det fart på allvar. Dels har restaurangen i sig blivit en viktig inkomstkälla. Vi har fått möjlighet att anställa fler personer och det, tillsammans med de större ytorna, har gjort att vi även kan ta emot ännu fler cateringuppdrag och göra uppdragen med ännu bättre kvalitet. Jag är också väldigt glad över att jag har kunnat anställa en rutinerad restaurangchef som har full koll på restaurangen. Det gör att jag inte behöver fastna i alla detaljer utan kan fokusera på att tänka på verksamhetens nästa steg", säger Filip.
I Sopkökets restaurang arrangeras after work och spelningar nästan varje fredag. Foto: James Johansson/Sopköket
Och framtidsplanerna är spännande. Sopköket har fått ett bidrag från Vinnova att utvärdera möjligheten att utveckla ett franchisekoncept. Filip vill även öppna upp ytterligare en egen restaurang och för just nu diskussioner om ett större produktionskök. Söderhallarna kommer att genomgå en stor upprustning under de kommande åren för att utvecklas till Södermalms självklara mötesplats för mat, kultur och kreativitet med stort hållbarhetsfokus. Filip hoppas att Sopköket kan vara en del av Söderhallarna långsiktigt.
"Jag gillar att Söderhallarna kommer satsa ännu mer på restaurang och hållbarhet och planerna att öppna upp mer mot Medborgarplatsen. Jag vill fortsätta att kroka arm med Atrium Ljungberg i vår fortsatta tillväxt", avslutar Filip.
Läs mer om Sopköket på sopkoket.se
Restaurangen hittar du inne i Björkhallen i Söderhallarna. Foto: James Johansson/Sopköket