Xtra² stänger glappet mellan kontraktsskrivning och inflyttat kontor
Under uthyrningsprocessen arbetar hyresvärd och blivande hyresgäst ofta med hjälp av arkitekter fram en planlösning och kanske ett koncept för kontoret. När avtalet väl skrivs under är det många hyresgäster som känner att de är i mål. Men det är en illusion som ofta avslöjas redan vid första projekteringsmötet, då hyresgästen behöver fatta massor av beslut. Ofta handlar det om tidskritiska besked kopplade till hyresgästens rätt att påverka utformningen av lokalen.
"Det kan handla om var eluttagen ska sitta i förhållande till arbetsplatser, lounger och möblering, placering av textilier vid fönster och i konferensrum, hur vi ska kanalisera för nätverk och AV-utrustning, vilken larm- och låslösningen de ska använda eller i vilken utsträckning glasytor ska vara frostade," säger Camilla Waxin, uthyrare, Atrium Ljungberg.
”Det ska vara enkelt att flytta till oss”
Vissa större företag och organisationer har erfarenhet och beredskap för att hantera flyttar, men de flesta hyresgäster flyttar sällan och organisationen är inte anpassad för det.
"Det handlar bland annat om att komma i kontakt med bra leverantörer av larm och lås, AV-utrustning, flyttprojektledning, möbler och fönsterdesign. Vi har valt ut en leverantör inom varje område så att de kan arbeta tillsammans som ett gäng för att göra alla aspekter av flyttprojektet så enkel som möjligt för vår kund. Det ska vara enkelt att flytta till oss."
En hyresgäst som redan har provat på Xtra² är analysföretaget Vroom.
"I samband med att vi skrev kontrakt frågade vi Atrium Ljungberg vad vi kunde få hjälp med. Vi blev glatt överraskade när det visade sig att vi kunde få hjälp med allt", säger Tobias Olsson, Senior Advisor på Vroom. Just nu pågår arbetet att anpassa lokalen i Sickla Front 2 efter Vrooms behov för fullt inför flytten i höst. "Det skulle ta oss massor med tid att söka upp och välja ut leverantörer på egen hand. Nu har någon som har bra koll redan gjort det. Xtra² är guld. Det sparar månaders arbetare för oss", säger Tobias Olsson.
Vid urvalet av leverantörer för Xtra² har Atrium Ljungberg förutom bedömning av produkter, tjänster och pris tagit stor hänsyn vilka personer som kommer ha kontakt med de nya hyresgästerna. "Vi har varit noga med att välja leverantörer som känner lika mycket för att skapa en enkel process för våra kunder som vi gör", säger Camilla Waxin.
Hög kvalitet på produkter och tjänster gör processen enklare
Fördelarna är att kunden spar tid och direkt får en hög kvalitet och verkningsgrad in sina processer. Fördelen för oss, förutom den konkurrensfördel som erbjudandet innebär, är att vi får snabbare och bättre besked och kan hålla uppe arbetstempot i anpassningen av lokalen.
"Enkelheten som vi erbjuder med Xtra² i kombination med bra lokaler och en hög kvalitet i förvaltningen hoppas vi ska särskilja oss tydligt från de andra aktörerna", säger Camilla Waxin. Tobias Olsson på Vroom håller med.
"En flyttprocess är jättekrånglig redan från början. Vi är bäst på att analysera data från bilbranschen, inte på att rodda med flyttar. Därför var det väldigt skönt att upptäcka att här finns smarta människor som tänker åt oss. Jag upplever att Atrium Ljungberg inom Xtra² har hittat allt som folk behöver när de flyttar. Det enda som vi saknar nu är en öl- och vinimportör, så om de lägger till det till listan är den fulländad."