Dekorativ bild

Stor satsning på hem och trädgård i Sickla

Flera trädgårdaktörer slår nu upp dörrarna till nya butiker i Sickla. I dagarna öppnar Smart Garden Store butik med fokus på Husqvarnas produkter såsom robotgräsklippare och andra batteridrivna trädgårdsredskap. I början av april öppnade också Garden Living en säsongsbutik med trädgårdsmöbler och spabad.

Smart Garden Store är ett nytt butikskoncept i Sickla för den senaste tekniken inom trädgårdsskötsel. Stort fokus kommer att vara på Husqvarnas batteridrivna sortiment och framför allt robotgräsklippare, där kunder får hjälp med allt från installation och service till vinterförvaring av produkterna. Den nya lokalen omfattar cirka 280 kvadratmeter.

Ytterligare ett tillskott är Garden Living som kommer att sälja Hillerstorp trädgårdsmöbler och spabad från Svenska Bad. Hillerstorp är Skandinaviens största tillverkare av trädgårdsmöbler och erbjuder vackra och funktionella utemöbler. Det smålandsbaserade Hillerstorp har med sin hundraåriga historia tillverkat trädgårdsmöbler av hög kvalitet och med ett stort fokus på hållbarhet i alla led. Svenska Bad tillverkar och designar spabad framtagna för vårt nordiska kalla klimat. Bakom Smart Garden Store och Garden Living ligger retailaktören Mashup Agency.

– Från och med april har vi tre starka koncept i Sickla. Vi driver sedan tidigare en framgångsrik Electrolux Home-butik och vet att Sickla har rätt profil och målgrupp för våra starka varumärken, säger Mikaela Walderström, CEO på Mashup Agency.

I mars öppnade även Moogio, som är Nordens ledande kedja för markiser, skräddarsydda solskydd och fönsterinredning, och sedan tidigare har IKEA öppnat en planeringsstudio i Sickla. Även aktörer som Svenssons i Lammhult, Jysk och Granit erbjuder produkter för hem och trädgård.

– Vi har verkligen sett fram emot att dessa butiker öppnar i Sickla. Det blir en bra blandning av trädgårdsaktörer som kompletterar varandra i sitt utbud. Sickla växer och vi ser ett stort intresse från olika aktörer inom trädgård, hem och inredning att etablera sig här, säger René Stephansen, Atrium Ljungbergs fastighetschef i Sickla.

Atrium Ljungberg har i 20 års tid utvecklat Sickla från ett industriområde till en levande stadsdel med en blandning av arbetsplatser, bostäder, skolor, handel, kultur och hälsa. Idag finns cirka 400 företag etablerade i Sickla och 8 000 arbetande. Fram till 2030 väntas Sickla växa med ytterligare 7 000 kontorsarbetsplatser och 1 500 bostäder, lagom till att nya tunnelbanan till Sickla planeras vara färdigbyggd. Under samma period väntas hela Nacka att växa med totalt 20 000 nya bostäder och 15 000 nya arbetsplatser.