”Bolag kommer gå all in på hälsa som... - Atrium Ljungberg

”Bolag kommer gå all in på hälsa som konkurrensmedel”

Företaget Twitch Health är specialister på förebyggande och proaktiva hälsoprogram som levereras digitalt eller på plats hos företag. Grundaren Fredrik Karlsson har arbetat med företagshälsa i över 20 år och har i rollen som strateg hjälpt kunder som Spotify, Karolinska Institutet och Länsförsäkringar.

Vad är de senaste strömningarna inom hälsa för företag idag?

– I takt med att den psykiska ohälsan ökat har företag börjat förstå att hälsa är fysiska och mentala komponenter. Stora snackisen som vi upptäckt, är den sociala aspekten. Nu pratas det alltså om en fysisk, mental och social hälsa. Pandemin har boostat det mycket. Det vi inte pratar om så mycket är existentiell hälsa. Företag och organisationer börjar nosa på det. Vad är meningen med allt? Företagsledare förväntas alltmer ta det ansvaret.

Har du några exempel på företag som gått ett steg längre, vad har de gjort?

– Länsförsäkringar jobbar med flera dimensioner av hälsa. Dels är välmående en del av prestationsprocessen och det strukturerade utvecklingssamtalet. Sedan finns även en verktygslåda inom hälsofrämjande åtgärder. Det kan vara att personen sovit dåligt två veckor i rad och får råd från arbetsgivaren: ’Okej, mitt förslag är att ringa till vår stödlinje för att få professionell hjälp. ’ Medarbetarna erbjuds ett hälsoprogram som för arbete på kontor och digitalt för distansarbete. På kontoret finns ett hälsocenter, med allt från massage, naprapati, personlig tränare, gruppträning, kondition, mindfulness och yoga. I programmet finns också en egen hälsoapp med inspirerande innehåll.

Vad krävs för att medarbetare ska bibehålla sina hälsosamma vanor? Du har bland annat pratat om vikten av tillgänglighet och ’stickiness’ – kan det vara relevant även på jobbet?

– Vad är det som gör att grupper och individer fortsätter med saker? Socialt stöd är jätteviktigt. Arbetsplatsen är en social arena som kan påminna om hälsosamma val. Det handlar också om att skapa en anledning. Att människor vill dyka upp på aktivitet – och gör de inte det hör någon av sig. Hälsofrämjande aktiviteter ska vara lustfyllda och utgå från individens egna intressen, så som ett fysiskt, mentalt eller socialt perspektiv.

Vad kommer vi se mer av i framtiden kopplat till hälsa på jobbet?

– Vi kommer få en tydlig anpassning till förändrade arbetssätt. Under pandemin har digitaliseringen på arbetsplatser spolats fram. Vi ser ett stort experiment med hybridarbete över hela världen, och det är osannolikt att den förändringen inte fortsätter. Annat spännande som dykt upp är företag som efterfrågar att inreda VR-rum där man kan köra guidade meditationer och yogapass. Generellt kommer bolag gå all in på hälsa som konkurrensmedel. ’Kom och jobba hos oss, vi har bevisat att människors upplevda hälsa ökat när man jobba här.’

 

Måndagen den 21 februari arrangerade vi ett webbinarium där hälsa på jobbet stod högst upp på agendan. Seminariet tog avstamp i Atrium Ljungbergs insiktsstudie Hybriduniversum - Flera framtider för arbetslivet. Ta del av sändningen i efterhand här.