"Det är väldigt smidigt att man kan prova sina... - Atrium Ljungberg

"Det är väldigt smidigt att man kan prova sina beställda kläder här"

Detaljhandeln förändras i och med e-handelns utveckling. Utlämningsstället är den sista pusselbiten i nätköpet, men där är upplevelsen inte alltid lika värdigt som man kan önska. Linda Malmborg har provat Leveriet, en ny tjänst som vill göra e-handelns sista steg lika lustfyllt som resten av shoppingupplevelsen.

Enligt en färsk undersökning från Kantar Sifo utförd på uppdrag av Atrium Ljungberg, anser fyra av tio att paketombudens främsta brister är långa väntetider och/eller att det är trångt och osmidigt på plats. Vårt nya paketombudskoncept Leveriet har tagit fasta på detta och vill förändra köpupplevelsen vid e-handelns slutdestination, paketutlämningen. En som redan har hunnit prova tjänsten är Linda Malmborg.

”Det fungerade väldigt smidigt. Jag behövde skicka tillbaka ett paket och kände till att Leveriet precis hade öppnat. Jag tänkte att jag måste testa eftersom det ligger i ’mitt’ Mobilia.”

Att Linda kallar Mobilia för ”sitt” är inte så konstigt. Hon är sedan 10 år tillbaka butikschef för Väskor & Annat, en butik som hennes pappa startade i Mobilia för drygt 50 år sedan. I butiken hittar man bland annat resväskor, handväskor, ryggsäckar, plånböcker och arbetsväskor. Linda berättar att hon handlar en del på nätet idag, ofta kläder till tonårsbarnen. Idag levereras varorna oftast till den matbutik som hon handlar i, men kanske mest av gammal vana. Linda tror att hon mycket väl kan komma att ha Leveriet som främsta utlämningsställe framöver.

”Miljön här är ju väldigt trevlig. Det är inget litet, trångt utlämningsställe utan det är en mysigare och lugnare miljö. Det är väldigt smidigt att man kan prova sina kläder här också och att man enkelt kan skicka tillbaka saker. Bra också att alla de stora distributörerna finns på samma ställe så att man inte behöver ta sig till flera utlämningsställen.”

På Leveriet erbjuds hög service, generösa öppettider samt tilläggstjänster som provrum, paketinslagning och möjlighet att göra sig av med otympligt emballage. I lokalerna har även e-handelsaktörer möjlighet att visa och ställa ut sina produkter och på så sätt etablera en personlig och fysisk kontakt med sina kunder. Leveriet testas först i Sickla och Mobilia, men ambitionen är att konceptet ska kunna rullas ut på fler platser.

Mobilia genomgår en stor utveckling för att bli ett levande stadskvarter med handel, bostäder, restauranger och service. Just nu byggs Torghuset, en helt ny byggnad där bland annat Nordisk Film öppnar en ny biograf. Här öppnar även Funnys Äventyr, ett unikt kulturhus för barn. Här står barns lekande, läsande och lärande i fokus med barnboksgestalter som Pettson & Findus, Mumin och Alfons Åberg. Torghuset kommer även att innehålla 74 nya hyreslägenheter.

”Jag tycker verkligen att Mobilia utvecklas på ett positivt sätt. Det kommer att bli superbra med både biograf och kulturhus för barn. Man känner sig lite hemma i Mobilia, det är mysigt här”, avslutar Linda innan hon rusar tillbaka till butiken för att ta hand om sina kunder.